piątek, 21 września 2018

Z TOLERANCJĄ NAM DO TWARZY!


Niedawno z blogerką- Magdaleną Budą- postanowiłyśmy otworzyć dla Was konkurs, którego tematem jest szeroko pojęta tolerancja.

Postanowiłyśmy, że przygotujemy dla Was na swoich blogach przykładowe scenariusze lekcji na ten temat, mimo że tematyka ta przeważa na naszych stronach. Skoro same coś wymyśliłyśmy, to musimy zaangażować się w akcję poza konkursem. Ja przygotowałam zajęcia dla młodzieży, natomiast Magda stworzy coś dla młodszych uczniów.

1.  Na początku lekcji wyświetlamy uczniom grafikę (znalezione w zasobach internetu):


Interpretujemy obrazek: Wszyscy ludzie są tacy sami, bez względu na narodowość, kolor skóry, wyznanie, czy orientację seksualną. Dyskusja. Włączenie pojęć: tolerancja, rasizm, ksenofobia, homofobia, nacjonalizm.

2. Kolejnym krokiem jest projekcja filmu produkcji BBC:


3. Rozmawiamy o tym, jak dzieci widzą różnorodność? Czego dorośli powinni uczyć się od dzieci? Co udowodniły dzieci, wypowiadające się w filmie?

4. Następnie uczniowie wybierają z kart Klanza- Personita jeden portret. Próbują opowiedzieć coś o osobach przedstawionych na karcie. Jakiej są narodowości? Ile mają lat? Czym się mogą zajmować? Co lubią? Jaki mają charakter, osobowość? Z jakimi problemami mogą się zmagać na co dzień? Co czują, kiedy jest im przykro, a co ich cieszy?


5. Kiedy wszyscy zaprezentują swoją postać, podsumowujemy wypowiedzi wnioskami- co łączy tych ludzi, a co dzieli? (każdy z ludzi bez względu na to kim jest, co robi, jakiej jest narodowości, zmaga się z podobnymi problemami, emocjami, łączą ich podobne pasje, przeżycia...).

6. Następnie włączamy filmik z castingu X Factor z udziałem Michała Szpaka:


7. Dyskutujemy nad reakcją publiczności, Kuby Wojewódzkiego, Mai Sablewskiej i Czesława Mozila przed występem Michała. (brak szacunku, ośmieszenie Michała, nietolerancja na wygląd, uznanie Michała za dziwaka, wiara w człowieka). Porównujemy to zachowanie z reakcją publiczności i jury po występie. Co wpłynęło na taki odbiór Michała? Dlaczego nie powinniśmy poddawać się sile pierwszego wrażenia? Jaki wydźwięk ma piosenka Czesława Niemena "Dziwny jest ten świat" w kontekście całego występu? Co chciał Michał przekazać publiczności przez swój występ? Jaka moc drzemie w tekście Niemena? Uzasadnijcie ponadczasowość tej piosenki.

8. Kolejnym krokiem jest gra na emocjach. Wykorzystujemy tutaj karty z popularnej gry dostępnej w Empiku. 




9. Uczniowie odpowiadają na trzy pytania:
* Gdybyś był/a na miejscu Michała Szpaka na scenie- podczas castingu, co byś czuł/a?
* Jak czułbyś/abyś się, gdybyś był/a świadkiem agresji wobec drugiego człowieka? (obcokrajowca, homoseksualisty, muzułmanina...) 
* Jak czujesz się w towarzystwie, które nie akceptuje ciebie? 
W odpowiedzi na pytania wybierają trzy karty, które odzwierciedlają ich uczucia. Uzasadniają wybór na forum klasy.
W tym ćwiczeniu chodzi o włączenie uczuć, empatii, zrozumienia w relacjach międzyludzkich.

10.  Włączamy film:


11. Dyskutujemy o przedstawionym eksperymencie. Co chcieli osiągnąć twórcy tego eksperymentu? Jak możemy opisać reakcje ludzi- pozytywne i negatywne? Jak zinterpretować pojęcie "chleba powszedniego" w kontekście tego filmu? Jakie argumenty padają z ust przechodniów? Jak wygląda tolerancja w Polsce? Jakie stereotypy myślowe odnajdujemy w filmie? 

12.  Dzielimy klasę na grupy. Zespoły przedstawiają za pomocą kart Klanzy- Tandoo, jak można zapobiegać nietolerancji? Jak powinny wyglądać właściwe relacje międzyludzkie? Omawiają zadania na forum.
Karty z sytuacjami dotyczą ludzkich relacji, a karty ze znakami drogowymi ilustrują, jak wyjść z danej sytuacji i rozwiązać problem.



13. Podsumowujemy zajęcia rundą niedokończonego zdania: "Tolerancja to...", "Warto być tolerancyjnym, ponieważ...", "Dowiedziałem się...", "Będę zwracał uwagę na...".

Anna Konarzewska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz