FONOHOLIZM- CZYLI PRZYKLEJENI DO TELEFONÓW...
godzina wychowawcza
Telefony są symbolem dzisiejszej epoki. Kiedyś wynalazek ten służył tylko do pilnego kontaktu z drugą osobą. Technologia jednak szybko poszła do przodu. Dziś telefony mają mnóstwo różnych funkcji, aplikacji, dostęp do internetu i tu zaczyna się problem. Nie obwiniajmy za to świata.
Fonoholizm, czyli nadużywanie telefonu, nie został sklasyfikowany jeszcze jako choroba. Co mogą zrobić nauczyciele? Myślę, że prośba o wyciszenie telefonu na lekcji i schowanie go w najciemniejszy zakamarek plecaka może nie pomóc. Tu potrzeba wsparcia ze strony rodziców oraz ciągła edukacja. Ta lekcja powinna pomóc wychowawcom w wyegzekwowaniu odpowiedniego zachowania. Oczywiście, są lekcje, kiedy na przykład uczniowie mają możliwość skorzystania z telefonów, bo tego wymaga zadanie. Dobrze, ale po chwili powinien zniknąć z ławki. Można poprosić uczniów o odłożenie aparatów do specjalnego koszyka, w którym ich przedmioty spędzą lekcję. Tłumaczymy uczniom, że trzeba skupić się na lekcji, że omawiamy ważny temat maturalny, itd.
1. Na początku lekcji zamiast typowego wprowadzenia do tematu włączamy filmik:
Pytamy się uczniów, jak myślą, co będzie tematem naszych zajęć. Na podstawie filmu odpowiadają: korzystanie z telefonów, uzależnienie od telefonu, życie z telefonem... Jaką prawdę o nadużywaniu telefonów pokazuje ten spot? Mówimy o fonoholizmie. Ile więcej widzi się w życiu, kiedy nie patrzymy w telefon?
2. Rozkładamy na środku karty DIXIT. Młodzież wybiera po jednej karcie, która według nich odzwierciedla nadużywanie aparatów telefonicznych we współczesnym świecie.
3. Dzielimy klasę na grupy. Każda opracowuje inne zadanie, a następnie dzieli się swoimi odpowiedziami na forum. Reszta klasy uzupełnia informacje.
I grupa- Powody częstego sięgania po telefon? (samotność, odrzucenie, niechęć do rozmowy bezpośredniej, brak czasu najbliższych- rodziców, rodzeństwa na wspólne zabawy, itp.)
II grupa - Jakie rodzaje uzależnienia od telefonu można wymienić? (od pisania sms, od wysyłania wiadomości, od wykonywania i odbierania połączeń, od mediów społecznościowych, od nowych modeli, od gier, od aplikacji)
III grupa - Wymień objawy fonoholizmu. (nierozstawanie się z telefonem nawet na chwilę, odczuwanie przymusu kontaktowania się z kimś przez chwilę, dyskomfort, kiedy telefon jest rozładowany, nerwowe nasłuchiwanie-czy ktoś dzwoni do nas, unikanie kontaktów bezpośrednich z rówieśnikami i bliskimi...)
IV grupa - Wymień konsekwencje fonoholizmu. (spadek ambicji i motywacji, brak pasji, zaburzenia snu, odżywiania, wahania nastrojów, wysokie rachunki telefoniczne, brak kontaktu z bliskimi, kłopoty w życiu szkolnym, problemy ze wzrokiem, stany lękowe, depresja, przyjmowanie leków/narkotyków...)
4. Robimy burzę mózgów: Co przyciąga młodych ludzi do telefonów?
5. Włączamy teledysk Stromae- "Carmen". Omawiamy obraz, symbol niebieskiego ptaka. Jak wideoklip ukazuje uzależnienie od telefonu i mediów społecznościowych? Co przeraża? Czego uczy nas ten obraz?
6. Rozdajemy uczniom kartki z krótkim testem. Odpowiadają na pytania 'tak' lub 'nie'. Większość odpowiedzi na 'tak' sugeruje, że istnieje problem fonoholizmu.
a) Nie rozstaję się z telefonem, biorę go ze sobą zawsze i wszędzie.
b) Cały czas czekam, aż ktoś do mnie zadzwoni, napisze lub skomentuje mój post. Bardzo szybko odpisuję.
c) Staram się mieć telefon blisko siebie, pod ręką.
d) Bardzo często używam telefonu w ciągu dnia, robię selfie, jestem bardzo aktywny w mediach społecznościowych.
e) W towarzystwie zawsze trzymam w dłoni swój telefon.
f) Kładę się z telefonem do łóżka, korzystam z niego zanim zasnę i zaraz po przebudzeniu.
g) Wracam do domu, gdy zapomnę telefonu.
h) Czasami robię sobie detoks od telefonu i świadomie specjalnie go nie używam.
i) Odczuwam zdenerwowanie, kiedy telefon ma słabą baterię, a nie mam przy sobie ładowarki.
j) Ciągle sięgam po telefon, aby sprawdzić, czy ktoś do mnie dzwonił.
Rozmawiamy z uczniami przez chwilę o tym, co napisali. Jakie mają wrażenia, wnioski.
7. Pytamy się: Co najbardziej oburza, jeżeli chodzi o nałogowe korzystanie z telefonów? Dlaczego? (chodzi tu o nich samych, ale również o obserwacje z życia). Korzystanie podczas wspólnych posiłków, w teatrze, kiedy ktoś śpi z telefonem przy uchu, kiedy rozmawiam z osobą, która zapatrzona jest w swój telefon, kiedy ktoś ciągle robi sobie selfie).
8. Przypominamy uczniom, że nie są niewolnikami swoich telefonów i mogą w pełni kontrolować czas, miejsce oraz sposób korzystania z aparatów.
9. Włączamy ostatni film:
10. Rozmawiamy o tym, co zobaczyliśmy. Jaka jest prawda o naszym świecie? Jak zachowują się ludzie uzależnieni od telefonów? Jak to zmienić?
11. Metodą kuli śnieżnej uczniowie wykonują zadanie. Mają stworzyć zasady korzystania z telefonu. Będzie można je powiesić na gazetce w szkolnym korytarzu.
a) Odkładamy telefon, gdy zasiadamy do stołu.
b) Do kina/teatru wybieramy się bez telefonu.
c) Nie zabieramy telefonu, kiedy spędzamy czas ze znajomymi, przyjaciółmi, rodzeństwem.
d) Korzystamy z budzika tradycyjnego, a nie tego w aplikacji telefonu.
e) Starajmy się czytać książki tradycyjne, z czytnika elektronicznego, a nie z internetu w telefonie.
f) Spędzaj czas aktywnie, a nie z telefonem!
g) Po prostu rozmawiaj z innymi ludźmi!
h) Odkładaj telefon w miejsce, które będzie niewidoczne dla ciebie! Jak najdalej od siebie!
12. Uczniowie pracują w parach. Otrzymują grafikę (znaleziona w internecie, wiem, że niektóre są autorstwa Sebastiana Pytki), muszą odnaleźć przesłanie obrazu. Na forum krótko prezentują swoje odpowiedzi.
13. Na następnej godzinie wychowawczej można zapytać się uczniów, jak radzą sobie z zasadami korzystania z telefonu, które sami ustanowili. Mogą wykonać plakaty z przesłaniem, hasłem przeciw fonoholizmowi.
Anna Konarzewska
Korzystałam z niektórych informacji zawartych na www.sarniezycie.pl
Dziękuję bardzo za pomoc :)
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem filmów, które wykopujesz. Są świetne :)
OdpowiedzUsuńRewelacja! Na pewno wykorzystam.
OdpowiedzUsuńCzy mogę to wykorzystać? Cały scenariusz jest rewelacyjny!!!
OdpowiedzUsuńDziękuję! Proszę się częstować ;-)
UsuńRewelacja. Dziękuję bardzo.
OdpowiedzUsuńDziękuję.Znakomity scenariusz!
OdpowiedzUsuńDziękuję.Znakomity scenariusz!
OdpowiedzUsuńChętnie wykorzystam. Filmiki i grafiki bardzo przekonujące. Dziękuję
OdpowiedzUsuńSuper sposoby na oduczenie dzieci ciągłego siedzenia z telefonem,polecam bezpłatne szkolenia o pewnosci siebie jaka mozemy rozwijac u dzieci. Duzo mówi o tym nowa kampania Dove:https://www.dove.com/pl/dove-self-esteem-project.html
OdpowiedzUsuńBardzo inteligentne, ciekawe, poruszające. Wykorzystam. Dziękuję
OdpowiedzUsuńDorota
To uzależnienie XXI wieku, wcale nie mniejsze niż alkoholizm... i równie niebezpieczne. Koniecznie warto te zdjęcia pokazać swoim nastoletnim dzieciom.
OdpowiedzUsuńŚwietne! Na pewno wykorzystam w pracy wychowawczej.
OdpowiedzUsuńBardzo proszę o podanie, które to dokładnie są karty DIXIT.
OdpowiedzUsuńŚwietnie, dziękuję za wspaniałą inspirację na godzinę wychowawczą! A czy warto wspominać o rodzajach leczenia i ośrodkach leczenia uzależnień? Może to też ważna wiedza? bardziej może na zasadzie zniechęcenia młodzieży. Dziękuję z góry za odpowiedź
OdpowiedzUsuńBardzo dobre.
OdpowiedzUsuńNiestety jest to również pewna forma uzależnienia i moim zdaniem osoby takie także potrzebują praktycznego leczenia w tym zakresie. Jeśli ktoś nie wyobrażą sobie życia bez telefonu to jak najbardziej należy jej pomóc. Dlatego ja bym bezpośrednio zgłosiła taką osobę do https://detoksfenix.pl/ gdzie z pewnością uzyska niezbędną pomoc.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny wpis. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie !
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem. Bardzo fajny artykuł.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie napisane. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńGenialna lekcja
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńFajnie to wszystko zostało tu opisane.
OdpowiedzUsuń:)
OdpowiedzUsuńTelefony są uzależniające, to fakt. Ja z tym cały czas walczę i chyba jest coraz lepiej bo nie siedzę z nosem w telefonie cały czas. Potrafię nawet bez niego wyjść. Gdybyś chciała zresetować swój telefon to na https://magazyn.ceneo.pl/artykuly/Podpowiadamy-jak-zresetowac-telefon znajdziesz wskazówki jak to zrobić. Czasami się przydają.
OdpowiedzUsuńBardzo duży problem dzisiaj to uzależnienia behawioralne. Widziałam też na stronie https://wetalk.pl/blog/uzaleznienia-behawioralne-plaga-xxi-wieku/ bardzo ciekawy wpis o tym. Polecam wam też tutaj zajrzeć i poczytać.
OdpowiedzUsuńBardzo rzetelny i ciekawy wpis. Mam nadzieję, że da to myślenia osobom, którym ciężko jest uporać się z uzależnieniem.
OdpowiedzUsuńA ja dopiero natknęłam się na ten scenariusz. Świetny, znakomicie dobrane video. Na pewno wykorzystam. Dziękuję.
OdpowiedzUsuńBardzo udana lekcja z tym scenariuszem . Dziękuję
OdpowiedzUsuńŚwietny scenariusz, na pewno wykorzystam
OdpowiedzUsuńŚwietnie napisany artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuńDoskonały materiał!!! Dziękuję, za pani pracę i możliwość "pożyczenia" doskonałego materiału. Na pewno pomoże wielu nauczycielom, rodzicom i mam nadzieję uczniom.
OdpowiedzUsuńSuper scenariusz. Niestety nie mogę otworzyć 1 filmiku. Czy ktoś poratuje linkiem?
OdpowiedzUsuńUzależnienie od telefonu to zdecydowanie plaga naszych czasów.
OdpowiedzUsuńP. Anno, które kart DIXIT najlepiej zakupć...? Zagubiłam się w gąszczu...
OdpowiedzUsuńNiestety obecnie uzależnienie dzieci od telefonów jest niezwykle zakorzenione w dzieciach. Jest to nie tylko wina samego społeczeństwa jak rodziców. To rodzice często zamiast zajmować się dziećmi dają im telefony by się czymś zajęli. A to jest straszne
OdpowiedzUsuńPięknie przygotowana lekcja :)
OdpowiedzUsuńCześć! Świetny temat i bardzo aktualny problem. Fonoholizm to coś, co zauważam coraz częściej wśród młodych ludzi, ale też dorosłych. Trudno się oderwać od telefonu, nawet jak się tego chce. Masz rację, że to wpływa na relacje i koncentrację. Ciekawi mnie, czy masz jakieś sprawdzone sposoby na ograniczenie czasu spędzanego na smartfonie, zwłaszcza u uczniów? Może jakieś aplikacje wspomagające kontrolę czasu online? Dzięki za poruszenie tego tematu, jest naprawdę ważny!
OdpowiedzUsuń