niedziela, 29 września 2024

#motywacja #cel #godzina wychowawcza

 KRÓTKO O MOTYWACJI


Pomysł na lekcję wychowawczą


1.    Na początku lekcji rozmawiamy z uczniami/uczennicami o tym, jak rozumieją pojęcie motywacji.

Możemy tutaj zastosować metodę czuję-myślę-zastanawiam się.

 

motywacja

Czuję…

Myślę…

Zastanawiam się…

 

 

 

 

 

 

 

 

Na kolorowych, samoprzylepnych karteczkach zapisują swoje refleksje i przyklejają je w odpowiednim miejscu na tablicy. Zwróćmy uwagę na to, co się będzie powtarzać i zadajmy uczniom/uczennicom pytanie: dlaczego tak jest? Co może być powodem takiego stanu rzeczy?

 

2.    Następnie korzystamy z kart „Gry na emocjach”. Rozkładamy karty na środku sali, zadajemy uczniom/uczennicom pytania:

·       Co czujesz, gdy inni mówią ci: To się nie uda? Nie dasz rady?

·       Co myślisz o sobie, kiedy masz wykonać dane zadanie/ wyzwanie?

·       Co czujesz, gdy coś ci nie wychodzi?

Każdy uczeń wybiera trzy karty- odzwierciedlające jego stan emocjonalny przy każdym pytaniu. Chętni uczniowie dzielą się na forum swoimi refleksjami.

Kiedy omówimy ćwiczenie, wspólnie z uczniami sformułujmy wnioski z tego ćwiczenia.

Co pokazało nam to ćwiczenie? Na co powinniśmy zwrócić uwagę, przymierzając się do wykonania zadania/wyzwania?


3.    Następnie czytamy wspólnie bajkę filozoficzną o „Żabkach w śmietanie”:

Były kiedyś dwie żabki, które wpadły do naczynia pełnego śmietany.

Od razu zdały sobie sprawę ze swej krytycznej sytuacji – niemożliwością było utrzymanie się przez dłuższy czas na powierzchni gęstej masy niczym na ruchomych piaskach. Początkowo dwie żabki przebierały łapkami w śmietanie, aby dotrzeć do brzegów naczynia. Ale na próżno, udawało im się jedynie pluskać niemal w tym samym miejscu i tonąć.

Czuły, że coraz trudniej wyjść na powierzchnię, by zaczerpnąć powietrza.
Jedna z nich powiedziała na głos:
– Już dłużej nie mogę. Stąd nie ma wyjścia. W tej substancji nie da się pływać. Ponieważ i tak umrę, nie będę przedłużać mojego cierpienia. Nie rozumiem, jaki sens ma daremne zużywanie sił, jeśli i tak umrzemy z wyczerpania.
Powiedziawszy to, przestała przebierać łapkami i już po chwili utonęła pochłonięta całkowicie przez gesty i biały płyn.
Druga żabka, bardziej wytrwała bądź bardziej uparta, powiedziała do siebie:
– Nie ma stad wyjścia! W tej masie, nie można się ruszyć w żadną stronę. Pomimo, że nadchodzi śmierć będę walczyć do ostatniego tchu. Nie mam zamiaru umierać ani o sekundę wcześniej od zapisanej mi godziny.
Mijała godzina za godziną, a ona przebierała łapkami i chlapała ciągle w tym samym miejscu, ale nie ruszyła się nawet o centymetr.
I nagle od ciągłego chlapania i ubijania zadkiem, wstrząsania i trzepania, ze śmietany zrobiło się masło.
Zdziwiona żabka skoczyła i ślizgając się, dotarła do brzegu naczynia. Stamtąd łatwo już wyszła i rechocząc, radośnie wróciła do domu.

Źródło: J. Bucay, Pozwól, że ci opowiem…bajki, które nauczyły mnie, jak żyć, Poznań 2013, s.25

 

4.    Uczniowie/uczennice po wysłuchaniu bajki, zadają pytania do tekstu.

Starają się na niektóre z nich odpowiedzieć.

Przykładowe: Dlaczego pierwsza żabka się poddała? Co czuła druga żabka? Dlaczego żabki nie współpracowały ze sobą?

 

5.    Dyskusja na podstawie pytań: Jak reagujesz w sytuacji kryzysowej? Czy jesteś wytrwały/a w działaniach? Jakie umiejętności, zachowania cechują pierwszą żabkę? Jakie umiejętności i postawy reprezentują drugą żabkę? Jaka lekcję daje nam ta bajka?

 

6.    Zadajemy pytanie podopiecznym o najbliższe cele, plany? Nad czym muszą popracować w najbliższym czasie? Co chcą osiągnąć? Czy mają pomysły, jak nie stracić motywacji w drodze do celu?


 

7.    Następnie uczniowie otrzymują od nauczyciela/lki rysunek, który uzupełniają odpowiednimi informacjami.




 źródło: autorką rysunku jest Vitia Hoffmann, a grafika pochodzi z książki "Być (nie)zwykłym wychowawcą".


8.    Kiedy uczniowie popracują indywidualnie, łączymy ich w pary, aby podzielili się swoimi spostrzeżeniami z rówieśnikami.

 

9.    Po pracy w parach, uczniowie i uczennice mają się zastanowić nad tym, co mogą zrobić już dziś, aby osiągnąć cel.

 

Co już umiem i potrafię?

Co wymaga mojej pracy?

Jak to zmienić?

 

10.    Zapewne podczas rozmowy z uczniami pojawi się hasło: planowanie.

Warto tutaj zatrzymać się i zapytać, dlaczego warto planować swoje działania i je zapisywać?

Przydatnym narzędziem tutaj będzie zapoznanie uczniów z matrycą Eisenhowera, aby sprawdzili, w jaki sposób gospodarują swoim wolnym czasem.

 


 źródło: autorką grafiki jest Vitia Hoffmann, a rysunek pochodzi z książki

"(Nie)zwykłe spotkania. Wokół godzin wychowawczych"

 

11.    Kończymy lekcję rundą niedokończonych zdań: Ważne dla mnie jest…, To, co nie jest ważne, ale muszę zrobić to…., Aby dojść do celu muszę pokonać…


Anna Konarzewska

Źródła:

    1. Bucay J., Pozwól, że ci opowiem…bajki, które nauczyły mnie, jak żyć, Poznań            2013.

1.    Konarzewska A., Być (nie)zwykłym wychowawcą, Warszawa 2019.

2.    Konarzewska A., (Nie)zwykłe spotkania. Wokół godzin wychowawczych, Warszawa 2022.

1.


1 komentarz:

  1. Ja bardzo źle wspominam godziny wychowawcze. Nie mieliśmy tematów rozwojowych tylko te dotyczące naszego zachowania. Do tej pory mam traumę jak nauczycielka pytała nas po kolei co robimy z ubraniami po szkole. Czy składamy na krzesło, do szafy czy do prania? Może to nie istotne, ale dla mnie to było wkraczanie w sferę prywatności.

    OdpowiedzUsuń