KRÓTKO O MOTYWACJI
Pomysł na lekcję wychowawczą
1. Na początku lekcji rozmawiamy z
uczniami/uczennicami o tym, jak rozumieją pojęcie motywacji.
Możemy tutaj zastosować metodę czuję-myślę-zastanawiam się.
motywacja |
||
Czuję… |
Myślę… |
Zastanawiam się… |
|
|
|
Na kolorowych, samoprzylepnych karteczkach zapisują swoje refleksje i
przyklejają je w odpowiednim miejscu na tablicy. Zwróćmy uwagę na to, co się
będzie powtarzać i zadajmy uczniom/uczennicom pytanie: dlaczego tak jest? Co
może być powodem takiego stanu rzeczy?
2. Następnie korzystamy z kart „Gry na
emocjach”. Rozkładamy karty na środku sali, zadajemy uczniom/uczennicom pytania:
· Co czujesz, gdy inni mówią ci: To się
nie uda? Nie dasz rady?
· Co myślisz o sobie, kiedy masz
wykonać dane zadanie/ wyzwanie?
· Co czujesz, gdy coś ci nie wychodzi?
Każdy uczeń
wybiera trzy karty- odzwierciedlające jego stan emocjonalny przy każdym
pytaniu. Chętni uczniowie dzielą się na forum swoimi refleksjami.
Kiedy
omówimy ćwiczenie, wspólnie z uczniami sformułujmy wnioski z tego ćwiczenia.
Co pokazało
nam to ćwiczenie? Na co powinniśmy zwrócić uwagę, przymierzając się do wykonania
zadania/wyzwania?
3. Następnie czytamy wspólnie bajkę
filozoficzną o „Żabkach w śmietanie”:
Były kiedyś
dwie żabki, które wpadły do naczynia pełnego śmietany.
Od razu zdały
sobie sprawę ze swej krytycznej sytuacji – niemożliwością było utrzymanie
się przez dłuższy czas na powierzchni gęstej masy niczym na
ruchomych piaskach. Początkowo dwie żabki przebierały łapkami w śmietanie,
aby dotrzeć do brzegów naczynia. Ale na próżno, udawało im się jedynie
pluskać niemal w tym samym miejscu i tonąć.
Czuły, że
coraz trudniej wyjść na powierzchnię, by zaczerpnąć powietrza.
Jedna z nich powiedziała na głos:
– Już dłużej nie mogę. Stąd nie ma wyjścia. W tej substancji nie da się
pływać. Ponieważ i tak umrę, nie będę przedłużać mojego cierpienia. Nie
rozumiem, jaki sens ma daremne zużywanie sił, jeśli i tak umrzemy z
wyczerpania.
Powiedziawszy to, przestała przebierać łapkami i już po chwili
utonęła pochłonięta całkowicie przez gesty i biały płyn.
Druga żabka, bardziej wytrwała bądź bardziej uparta, powiedziała do siebie:
– Nie ma stad wyjścia! W tej masie, nie można się ruszyć w żadną
stronę. Pomimo, że nadchodzi śmierć będę walczyć do ostatniego tchu. Nie
mam zamiaru umierać ani o sekundę wcześniej od zapisanej mi godziny.
Mijała godzina za godziną, a ona przebierała łapkami i chlapała ciągle w
tym samym miejscu, ale nie ruszyła się nawet o centymetr.
I nagle od ciągłego chlapania i ubijania zadkiem, wstrząsania i
trzepania, ze śmietany zrobiło się masło.
Zdziwiona żabka skoczyła i ślizgając się, dotarła do brzegu naczynia.
Stamtąd łatwo już wyszła i rechocząc, radośnie wróciła do domu.
Źródło: J. Bucay,
Pozwól, że ci opowiem…bajki, które nauczyły mnie, jak żyć, Poznań 2013, s.25
4. Uczniowie/uczennice
po wysłuchaniu bajki, zadają pytania do tekstu.
Starają się na niektóre z nich
odpowiedzieć.
Przykładowe: Dlaczego pierwsza
żabka się poddała? Co czuła druga żabka? Dlaczego żabki nie współpracowały ze
sobą?
5. Dyskusja na
podstawie pytań: Jak reagujesz w sytuacji kryzysowej? Czy jesteś wytrwały/a w
działaniach? Jakie umiejętności, zachowania cechują pierwszą żabkę? Jakie
umiejętności i postawy reprezentują drugą żabkę? Jaka lekcję daje nam ta bajka?
6. Zadajemy
pytanie podopiecznym o najbliższe cele, plany? Nad czym muszą popracować w
najbliższym czasie? Co chcą osiągnąć? Czy mają pomysły, jak nie stracić
motywacji w drodze do celu?
7. Następnie
uczniowie otrzymują od nauczyciela/lki rysunek, który uzupełniają odpowiednimi
informacjami.
źródło: autorką rysunku jest Vitia Hoffmann, a grafika pochodzi z książki "Być (nie)zwykłym wychowawcą".
8. Kiedy
uczniowie popracują indywidualnie, łączymy ich w pary, aby podzielili się
swoimi spostrzeżeniami z rówieśnikami.
9. Po pracy w
parach, uczniowie i uczennice mają się zastanowić nad tym, co mogą zrobić już
dziś, aby osiągnąć cel.
Co już umiem i
potrafię?
Co wymaga mojej
pracy?
Jak to
zmienić?
10. Zapewne
podczas rozmowy z uczniami pojawi się hasło: planowanie.
Warto tutaj
zatrzymać się i zapytać, dlaczego warto planować swoje działania i je
zapisywać?
Przydatnym
narzędziem tutaj będzie zapoznanie uczniów z matrycą Eisenhowera, aby
sprawdzili, w jaki sposób gospodarują swoim wolnym czasem.
źródło: autorką grafiki jest Vitia Hoffmann, a rysunek pochodzi z książki
"(Nie)zwykłe spotkania. Wokół godzin wychowawczych"
11. Kończymy
lekcję rundą niedokończonych zdań: Ważne dla mnie jest…, To, co nie jest ważne,
ale muszę zrobić to…., Aby dojść do celu muszę pokonać…
Anna Konarzewska
Źródła:
1. Bucay J., Pozwól, że ci opowiem…bajki, które nauczyły mnie, jak żyć, Poznań 2013.
1. Konarzewska A.,
Być (nie)zwykłym wychowawcą, Warszawa 2019.
2. Konarzewska
A., (Nie)zwykłe spotkania. Wokół godzin wychowawczych, Warszawa 2022.
1.