sobota, 9 grudnia 2023

#projekt #lektury #j.polski

 PROJEKT EDUKACYJNY

"LEKTURY WZIĘTE NA TAPET"


Chciałabym podzielić z Wami pomysłem na projekt edukacyjny z języka polskiego. W związku z tym, że pracuję także metodą Planu Daltońskiego w liceum zaznaczę na początku, co jest istotne przy zadaniach.

Po pierwsze, autonomia, współpraca i samodzielność - to uczennice i uczniowie samodzielnie dobierają się w grupy - mogą zadania także wykonać samodzielnie. Uczniowie i uczennice wybierają 6 zadań spośród 10, aby zaliczyć projekt. To grupa decyduje, które zadania ich interesują i którym chcą poświęcić swoją uwagę. W dodatku mogą wybrać lekturę, do której chcą wykonać zadania (mogą też losować). Mogą zrobić też wszystkie zadania, jeśli tylko tylko chcą i mają na to ochotę. Ustalamy wspólnie datę przedstawienia projektu na forum w klasie. 

Po drugie, odpowiedzialność. Uczniowie i uczennice dzielą się zadaniami, opracowują wspólnie plan działania, wykonania i pomysły na działanie. Każdy jest odpowiedzialny za część, którą wybrał. 

Po trzecie, autorefleksja. Zespoły miały dokonać autorefleksji, co się udało, co należałoby poprawić, nad czym jeszcze popracować. W jaki sposób wyglądała współpraca w grupie i odpowiedzialność za wykonanie powierzonych zadań. 


Moja autorefleksja: Uczniowie i uczennice wzmocnili przede wszystkim swoją sprawczość. Autonomia dała im poczucie sensu. To oni decydowali o formie wykonanych zadań - w poleceniach podane były wskazówki, do których nie musieli się stosować. W dodatku zadania okazały się dla nich atrakcyjne, co wzmocniło ich motywację do działania. Większość grup wykonała wszystkie zadania. Poza tym, uczniowie mieli okazję ćwiczyć argumentowanie i uzasadnianie, sztukę przemawiania, prezentowanie swojego stanowiska, a dodatkowo mogli przełamać lęk przed wystąpieniami publicznymi. Uczniowie i uczennice korzystali również z technologii informacyjnej, aby wykonać zadania. Dzielili się programami, w których wykonali poszczególne wyzwania. Zadania wymagały od uczniów kreatywnego i krytycznego myślenia. Poza tym przypomnieliśmy sobie problematykę lektur od starożytności do Młodej Polski.

Uśmialiśmy się w klasie, kiedy młodzi ludzie szukali alter ego bohaterów literackich we współczesnych czasach. Wpadlibyście na pomysł porównania Błażeja Czepca z "Wesela" z Krzysztofem Kononowiczem? ;-) Grupa tak uzasadniła wybór, że nie sposób było zaprzeczyć. To było genialne!


Poniżej zadania projektowe:

1.     Wykonajcie okładkę do wybranej lektury. Może być wykonana ręcznie, jako fotografia, plakat czy grafika komputerowa. Wszystko zależy od Waszej wyobraźni i inwencji twórczej. 

2.     Napiszcie artykuł na wybrany temat związany z autorami, bohaterem/ką/ami lektury- ich działaniami, zachowaniem. Postać może być autorem artykułu lub jej bohaterem. Temat wybieracie sami. Pamiętajcie o tytule, lidzie (czyli zapowiedzi) i treści artykułu. Artykuł powinien być też podpisany przez autora/autorów. Artykuł powinien być wydrukowany na dzień prezentacji. Czcionka 12, Times New Roman. Objętość: kartka A4.

3.     Stwórzcie reklamę wylosowanej/wybranej lektury tak, aby zachęcić młodszych kolegów/koleżanki do jej przeczytania. Reklama może być spotem, może być plakatem- to od Was zależy w jakiej formie to przedstawicie. 

4.     Stwórzcie profil społecznościowy wybranej postaci z lektury. Zaproście kolegów-koleżanki i polonistkę jako znajomych. W profilu ważne jest zdjęcie, informacje i opublikowanych kilka relacji i postów z życia bohatera.

5.     Nagrajcie filmik, w którym przedstawicie, jedną ze scen, jedno z kluczowych  wydarzeń z lektury. 

6.     Stwórzcie 3 moodboardy wybranych postaci z lektury- uwzględniając cechy charakteru, postawy, najważniejsze myśli, działania bohaterów. Pamiętajcie, aby uzasadnić elementy, które pojawią się na moodboardach.

7.     Znajdźcie alter ego wybranego bohatera z wylosowanej/ wybranej lektury we współczesnych tekstach kultury (np. Kmicic- James Bond). Wykonajcie porównanie obu postaci w dowolnej formie.

8.     W pudełku (może być po butach) zgromadźcie jak najwięcej przedmiotów związanych z daną lekturą, jej problematyką i działaniami bohaterów. Pamiętajcie, że przy prezentacji trzeba będzie uzasadnić wybór artefaktów- czyli powiązać je z lekturą- jej problematyką, itp.. 

9.     Stwórzcie CV wybranej postaci z lektury.

10.   Uruchomcie swoją wyobraźnię… Wybranego bohatera osadźcie we współczesnych czasach… Jak widzicie tę postać? Gdzie pracuje? Czym się zajmuje? Jak wygląda? Forma przedstawienia bohatera jest dowolna. Uzasadnijcie swój wybór.

Zdjęcia wybranych prac uczniowskich:


1. Artykuł- "Makbet"


2. Moodboard - "Wesele"


3. Okładka - "Wesele"


4. Bohater dziś - "Skąpiec"


5. Reklama - "Lalka"


6. Reklama - "Lalka"


7. Okładka - "Balladyna"


8. Okładka - "Antygona"


9. Okładka - "Balladyna"


10. Okładka - "Dziady II"


11. Moodboard - "Skąpiec"


12. Moodboard - "Dziady III"


13. Moodboard- "Lalka"


14. Instagram Adama Mickiewicza

15. Moodboard - "Zemsta"


16. Okładka - "Pan Tadeusz"







17. Instagram Chochoła z "Wesela"




18. Instagram Lady Makbet - "Makbet"


19. Instagram Izabeli - "Lalka"


20. Moodboard - "Zbrodnia i kara"

21. Antygona współcześnie…

Antygona jest nastolatką żyjącą samotnie w kawalerce na parterze. Jej mieszkanie – przepełnione roślinnością mieści trzy futrzaki; dwa koty: Yamakoz i Ligię oraz psa: Wiertło.
Chodzi do liceum-  profil humanistyczny z językiem rosyjskim i łaciną, ale też z rozszerzoną geografią. Opuszcza większość lekcji, ponieważ uważa, że jej pasje są ważniejsze od ogólnego programu. Chodzi na zajęcia teatralne dla młodzieży – gra oraz czasem pisze scenariusze, które zazwyczaj wystawiane są na kameralnych przedstawieniach w domach starców. W swojej sztuce najbardziej skupia się na działaniu ludzkich emocji; szczególności tych trudnych, lubi też przedstawiać relacje rodzinne za pomocą metaforycznych niuansów – chce tym dodać tajemniczości a zarazem natychmiastowego zrozumienia u tych, którzy go potrzebują. W wieku 15 lat wydała tomik poezji poświęcony niesprawiedliwemu traktowaniu kobiet w sztuce - zawiedziona marnym jego sukcesem postanowiła więcej nie pisać. W przyszłości chce zostać prawniczką. To marzenie bierze się z poczucia sprawiedliwości i chęci pomocy ludziom. Antygona lubi również słuchać ludzkich dramatów, zazwyczaj wczuwając się te w historie, popada w iluzję uczestnictwa w tych wydarzeniach – jednak jest to powód obrania tej ścieżki kariery, który jest dla niej wstydliwy i raczej nie przyznaje się do tego. Utrzymuje swoje małe mieszkanie z pracy dorywczej jako kelnerka, robi także zakupy dla swoich sąsiadów za co dostaje małe sumy pieniędzy. Ze względu na wiekowe sąsiedztwo (oprócz niej jest tylko jedna młoda para z dzieckiem) Antygona często udziela się w domach spokojnej starości, sanatoriach i hospicjum jako wolontariuszka. W swoim życiu miała ciężkie chwile, przytłaczające ją do tego stopnia, że zdążyła napisać dwa listy pożegnalne.

Antygona wpasowuje swój styl w estetykę subkultury gotyckiej, przed snem zawsze, albo pisze pamiętnik, albo ogląda nagranie z jakiegoś brodway’owskiego musicalu.

 

Lista ulubionych filmów:

·       „Przerwana lekcja muzyki”

·       „Portret Kobiety w ogniu”

·       „Księżniczka Mononoke”

·       „Midsommar” 

·       „Czarny łabędź”

·       „The perks of being a wallflower”

Lista ulubionych książek:

·       „My, dzieci dworca zoo” „

·       Szklany klosz”

·       „Mój rok relaksu i odpoczynku”

·       „Wichrowe Wzgórza”

·       „Portret Doriana Graya”

Lista ulubionych autorów:

·       Sylvia Plath

·       Emily Bronte

·       Mary Shelley

·       Franz Kafka

Lista ulubionych wykonawców muzycznych:

·       Fiona Apple

·       Mitski

·       Weyes Blood

·       PjHarvey

·       The Cure

·       Sir Cloe

·       Pink Floyd

·       Lebanon Hanover

Zainteresowania//Hobby

·       Czytanie poezji

·       Teatr-tragedie

·       Psychologia

·       Biologia marynistyczna

·       Filozofia estetyki i metafizyka

·       Gra na wiolonczeli, harfie i pianinie

     22. CV Grzegorza z "Kordiana"




22

             23. Okładka - SYZYF




Udanej zabawy i nauki, Anna Konarzewska

6 komentarzy:

  1. Wspaniały pomysł, na pewno skorzystam

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo inspirujące pracują na lekcjach czy także w domu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 2 lekcje przeznaczam tylko na dyskusję i pracę w grupie nad zadaniami, resztę czasu pracy nad zadaniami sami sobie organizują. Pozdrawiam, AK

      Usuń
  3. Wspaniałe prace! Serdecznie gratuluję pomysłów, jestem pod wielkim wrażeniem. Jakich programów lub aplikacji używa młodzież do stworzenia tak pięknych prac?

    OdpowiedzUsuń
  4. Można było trochę odchudzić treść zajęć, zgodnie ze zmianą podejścia, lekcja sama w sobie super

    OdpowiedzUsuń