poniedziałek, 27 kwietnia 2020

Hamlet

ZEMSTA, ŚMIERĆ, ROZTERKI, CZYLI O HAMLECIE SŁÓW KILKA.



Dziś rozpoczęłam omawianie "Hamleta" Szekspira. "Romeo i Julia" oraz "Makbet" są już za nami. 


Lekcję rozpoczęłam od stworzenia klimatu. Kiedy wszyscy uczniowie włączali się na zajęcia, ja kreowałam nastrój. W jaki sposób? Poniżej jest krótkie nagranie ;-) Mam dystans do siebie i uwielbiam się bawić lekturami, w końcu prowadzę teatr szkolny:


Potem przeszliśmy do analizy postaci Ducha zamordowanego króla, roli, którą pełni w dramacie.

Następnie obejrzeliśmy skecz "Trudne prawdy Hamleta". Na jego podstawie staraliśmy się odtworzyć treść dzieła, główną problematykę. Uczniowie wskazywali w podanym skeczu to, co zgadza się z lekturą i to, co zostało uwspółcześnione, które cechy Hamleta zostały podkreślone? 


Potem przeszliśmy do analizy postaci samego Hamleta, jego cech charakteru, osobowości. Interpretowaliśmy jego zachowanie, co miało na niego wpływ, czym się martwił, o czym rozmyślał, czego się bał, co sądził o zemście, jak działał... Jaką rolę odgrywał teatr w życiu Hamleta? (spektakl, udawanie obłąkania, czaszka błazna).

Wyciągamy rekwizyt, jest to kubek - czaszka, aby sprowokować rozmowę na temat słynnych monologów Hamleta:



Tu przy analizie jego portretu psychologicznego bierzemy pod uwagę monolog z aktu III, sc.1. oraz monolog z czaszką Yorika na cmentarzu w akcie V. Te dwie sceny łączą się. Zwracamy uwagę na to, że często monolog "Być albo nie być" przypisywany jest scenie z aktu V albo odwrotnie - czaszka Yorika często przypisywana jest monologowi "Być albo nie być". Próbujemy dociec dlaczego tak jest? Szukamy własnych interpretacji. Oczywiście nie można tutaj pominąć problematyki poruszanej w obu monologach, ponieważ sporo mówi o psychologii postaci. 

Lekcję kończymy wspólnymi wnioskami, tym, co łączy "Makbeta" i "Hamleta". 

Następną lekcję zaczniemy od wyjaśnienia słowa "hamletyzować", aby przypomnieć sobie treść dzisiejszych zajęć. Pomoże nam w tym utwór zespołu Manaam "Hamlet":


Za tydzień kolejna porcja energii z lekturą. Poruszymy między innymi relacje Hamleta z Ofelią oraz innymi mieszkańcami zamku.

Anna Konarzewska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz