poniedziałek, 27 kwietnia 2020

Hamlet

ZEMSTA, ŚMIERĆ, ROZTERKI, CZYLI O HAMLECIE SŁÓW KILKA.



Dziś rozpoczęłam omawianie "Hamleta" Szekspira. "Romeo i Julia" oraz "Makbet" są już za nami. 


Lekcję rozpoczęłam od stworzenia klimatu. Kiedy wszyscy uczniowie włączali się na zajęcia, ja kreowałam nastrój. W jaki sposób? Poniżej jest krótkie nagranie ;-) Mam dystans do siebie i uwielbiam się bawić lekturami, w końcu prowadzę teatr szkolny:


Potem przeszliśmy do analizy postaci Ducha zamordowanego króla, roli, którą pełni w dramacie.

Następnie obejrzeliśmy skecz "Trudne prawdy Hamleta". Na jego podstawie staraliśmy się odtworzyć treść dzieła, główną problematykę. Uczniowie wskazywali w podanym skeczu to, co zgadza się z lekturą i to, co zostało uwspółcześnione, które cechy Hamleta zostały podkreślone? 


Potem przeszliśmy do analizy postaci samego Hamleta, jego cech charakteru, osobowości. Interpretowaliśmy jego zachowanie, co miało na niego wpływ, czym się martwił, o czym rozmyślał, czego się bał, co sądził o zemście, jak działał... Jaką rolę odgrywał teatr w życiu Hamleta? (spektakl, udawanie obłąkania, czaszka błazna).

Wyciągamy rekwizyt, jest to kubek - czaszka, aby sprowokować rozmowę na temat słynnych monologów Hamleta:



Tu przy analizie jego portretu psychologicznego bierzemy pod uwagę monolog z aktu III, sc.1. oraz monolog z czaszką Yorika na cmentarzu w akcie V. Te dwie sceny łączą się. Zwracamy uwagę na to, że często monolog "Być albo nie być" przypisywany jest scenie z aktu V albo odwrotnie - czaszka Yorika często przypisywana jest monologowi "Być albo nie być". Próbujemy dociec dlaczego tak jest? Szukamy własnych interpretacji. Oczywiście nie można tutaj pominąć problematyki poruszanej w obu monologach, ponieważ sporo mówi o psychologii postaci. 

Lekcję kończymy wspólnymi wnioskami, tym, co łączy "Makbeta" i "Hamleta". 

Następną lekcję zaczniemy od wyjaśnienia słowa "hamletyzować", aby przypomnieć sobie treść dzisiejszych zajęć. Pomoże nam w tym utwór zespołu Manaam "Hamlet":


Za tydzień kolejna porcja energii z lekturą. Poruszymy między innymi relacje Hamleta z Ofelią oraz innymi mieszkańcami zamku.

Anna Konarzewska

piątek, 3 kwietnia 2020

NASZE EMOCJE. JAK SOBIE Z NIMI RADZIĆ?
Lekcje wychowawcze online.



Tworzę lekcje wychowawcze również na potrzeby projektu ogólnopolskiego "Lekcje w sieci". 
Są to zajęcia przeznaczone do realizacji w ramach godzin wychowawczych online. 
Skierowane są do ucznia i jego potrzeb. Samodzielnie może przejść przez ścieżkę, którą przygotowałam. Wszyscy powinniśmy zadbać teraz o swój dobrostan, swoje emocje. Każdy potrzebuje wsparcia i wyciszenia. Wierzę, że w taki sposób wesprę swoimi działaniami wychowawców, rodziców, ale przede wszystkim samych uczniów. 

Z moimi wychowankami spotykamy się niemal codziennie na czacie messenger i raz w tygodniu mamy lekcje wychowawcze na platformie Teams. Wcześniej służył mi do tego discord. Rozmawiamy o wszystkim i o niczym. Przygotowujemy sobie zagadki, rozśmieszamy się, rozmawiamy o obecnej sytuacji, polecamy książki, seriale i filmy na czas kwarantanny. Dzięki temu, Moi Wychowankowie, wiedzą że nie są sami. Pamiętajmy, że każdy z nich ma inną sytuację rodzinną, swój świat z własnymi problemami. Bądźmy, po prostu bądźmy. 

Szerzej o tej sytuacji pisałam w tym artykule: http://bycnauczycielem.blogspot.com/2020/03/klucz-do-online.html



Temat: Jak radzić sobie z emocjami? 

Droga Uczennico! Drogi Uczniu!

Ta lekcja pomoże Ci zrozumieć Twoje uczucia. Pamiętaj, że nie ma złych emocji. Emocje są nam wszystkim potrzebne. Trzeba je polubić, zaakceptować to, w jaki sposób się denerwujemy, złościmy, cieszymy nie powinno być nam obce. Podczas zajęć dowiesz się, że warto zadbać o swoje wnętrze, swoje uczucia i że masz wpływ na swoje samopoczucie.  W tej chwili wszyscy potrzebujemy wyciszenia, spokoju wewnętrznego, bo sytuacja, w której się znaleźliśmy jest nienaturalna, obca naszym doznaniom. Dzięki tej lekcji poznasz podstawowe techniki wyciszania się, tzw. mindfulness.

Co będziesz potrzebować do realizacji lekcji? Muzykę relaksacyjną (YT), kartki papieru, kredki/pisaki i przede wszystkim ciszę w pokoju, abyś mógł/a poznać swoje emocje. 


Anna Konarzewska