PRAWDA CZY WYZWANIE?
Renesans w grze w czasach online oraz offline!
Ostatnio, w niedzielny wieczór, obejrzałam horror "Prawda czy wyzwanie" i pomyślałam sobie, aby tę grę przywrócić do łask. Przygotowane przeze mnie ćwiczenia można wykorzystać w czasach nauczania online oraz offline.
Zasady gry.
Wybieramy jedno z narzędzi do komunikacji z uczniami, może to być grupa na FB, czat Messenger, czy MC Teams. Chodzi o to, aby reakcja ucznia była natychmiastowa.
Każdy uczeń wybiera jedno zadanie; albo z kategorii PRAWDA albo z dziedziny WYZWANIE. Jeśli uczeń nie będzie "czuł" zadania, mówi ZMIANA. Nauczyciel zmienia wówczas zadanie.
Wykonanie każdego zadania trzeba jakoś udokumentować i wysłać nauczycielowi np. na maila lub na klasową grupę online. Jeśli będzie to klasowa grupa, to uczniowie mają możliwość uczenia się od siebie, ponieważ będą mogli dzielić się wiedzą i korzystać z niej w jednym miejscu dostępnym dla każdego.
Czas wykonania zadań: 3-4 dni lub ustalamy termin wspólnie z uczniami.
Czas wykonania zadań: 3-4 dni lub ustalamy termin wspólnie z uczniami.
Polecam! Zabawa i nauka w jednym! Moi pierwszoklasiści zaczęli już grę, więc mogę opublikować zadania na blogu.
Co ciekawe: zadania są różnorodne, uczeń, który nie lubi aktywności ruchowej, wykazywania się, odnajdzie się w zadaniach typu PRAWDA, a ci, którzy lubią zabawę, ruch, działanie odnajdą się w zadaniach typu WYZWANIE!
PRAWDA
1. Na czym polega humanizm w utworach J.
Kochanowskiego. Uzasadnij, odwołując się do 3 wybranych utworów.
2. Jaki był stosunek ludzi renesansu do
Boga. Omów problem, odwołując się do konkretnych testów epoki.
3. W jaki sposób przedstawiano motyw
Fortuny w utworach renesansowych? Omów zagadnienie, odwołując się wybranych tekstów.
4. Na czym polega horacjanizm w
twórczości Kochanowskiego. Uzasadnij, odwołując się do wybranych utworów tego
autora.
5. Pycha czy duma? Jak oceniasz
przekonanie Kochanowskiego o nieśmiertelności swojej poezji. Uzasadnij swoje
zdanie na podstawie „Pieśni XXIV”.
6. Na czym polega sztuka retoryki w
„Pieśni V” Kochanowskiego? Uzasadnij, odwołując się do treści utworu oraz
środków językowych w nim zawartych.
7. Za pomocą jakich środków językowych
podmiot liryczny w trenach wyraża swoje emocje. Opracuj zadanie, odwołując się
do wybranych trenów Kochanowskiego.
8. Oceń aktualność problemów poruszonych
w trenach. Czy dzieło Kochanowskiego może być przewodnikiem dla współczesnych
ludzi? Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do wybranych trenów.
9. Co sądzisz o słownym flircie między
kochankami dramatu „Romeo i Julia” Szekspira? Co myślisz o grach językowych
między bohaterami? Uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do sceny balkonowej w
dramacie.
10. Określ intencje rozmowy: Capuleta,
Pani Capulet oraz Julii (fragm. Kłótni z rodzicami). Jakie emocje wyrażają
postaci? Wynotuj z tekstu wyrażenia niestosowne i sprzeczne z etyką wypowiedzi.
WYZWANIE
1. Nagraj telefonem 3-minutowy monolog o
tym, dlaczego warto znać twórczość Jana Kochanowskiego.
2. Robiąc przysiady lub wykonując
pajacyka, wyrecytuj fraszkę Kochanowskiego „Na zdrowie”.
3. Stwórz przepis na szczęśliwe życie
według „Pieśni IX” Kochanowskiego. Nie zapomnij o fotografii, składnikach i
instrukcji do przepisu.
4. Wyobraź sobie, że jesteś artystą.
Wygłoś płomienny monolog (nagraj telefonem) artysty o sobie i jego sztuce na
podstawie „Pieśni XXIV” Kochanowskiego.
5. Wykonaj rebus do przysłowia ( i jego
modyfikacji) ukazanego w „Pieśni V” Kochanowskiego. Wykonaj zdjęcie i wyślij na
grupę online.
6. Zakoduj emotkami te przysłowia: Kto
wiatr sieje, ten zbiera burzę. Jedna jaskółka wiosny nie czyni. Niedaleko pada
jabłko od jabłoni. Wyślij zagadkę na grupę klasową. Wskazane wyżej przysłowia
użyj w przykładowych dialogach.
7. Stwórz chmurę wyrazową do wybranego
trenu Kochanowskiego (w programie www.wordart.com) i wyślij jako zagadkę na
grupę klasową.
8. Stwórz komiks (w programie Canva lub
inny) do wybranego trenu Kochanowskiego.
ZMIANA
1. Napisz fraszkę.
2. Przygotuj prezentację na temat adaptacji Szekspirowskiego wątku miłości Romea i Julii w malarstwie, muzyce, literaturze i filmie.
3. Napisz krótki wiersz, którego bazą
będą polskie przysłowia.
4. Zrób 7 pompek, czytając wybrany tren
Kochanowskiego.
5. Stwórz zagadkę – rebus dla klasy, w
którym ukryjesz treść jednego z trenów Kochanowskiego.
6. Napisz wyznanie miłości w stylu
Szekspira. (7 zdań).
7. Stwórz komiks (w wybranym programie)
na podstawie dramatu „Romeo i Julia” Szekspira.
8. Wskaż utwory (literatura, sztuka,
film) realizujące motyw utopii. Stwórz projekt szkoły utopijnej. Wykaż się
kreatywnością i poczuciem humoru.
Udanej zabawy!
Anna Konarzewska
świetny pomysł
OdpowiedzUsuń