KWESTIA ŻYDOWSKA W "MENDLU GDAŃSKIM"...
KWESTIA AKCEPTACJI
Cenię nowelę Marii Konopnickiej "Mendel Gdański", ponieważ nigdy nie traci na wartości i jest doskonałym przykładem braku akceptacji do tego, co wydaje się nam inne, nieznane, pokazuje prostolinijny tok myślenia niektórych ludzi. W dodatku tę lekcję można połączyć z wychowaniem na temat tolerancji. Zobaczcie, jak ja to zrobiłam. Potrzebne będę dwie/trzy jednostki lekcyjne na realizację tych zamierzeń.
Uczniowie muszą być po lekturze noweli.
1. Przygotowałam klasę do pracy metodą stacji.
STACJA 1.
WYKONAJCIE ZADANIE:
Wypełnijcie
kwestionariusz głównego bohatera noweli:
1. Imię i nazwisko:
2. Wiek:
3. Narodowość:
4. Religia:
5. Stan cywilny:
6. Zawód:
7. Miejsce zamieszkania:
8. Wygląd:
9. Cechy charakteru:
10.Sposób przedstawienia przez autorkę:
STACJA 2.
Wykonajcie zadanie:
Opiszcie stosunek
głównego bohatera do miasta, w którym mieszka oraz do mieszkańców
(w kontekście całej
noweli).
STACJA 3.
Wykonajcie zadanie:
Napiszcie plan wydarzeń
w noweli i zilustrujcie to za pomocą kart DIXIT.
STACJA 4.
Wykonajcie polecenie:
Wyrzućcie 3 kości STORY
CUBES i odczytajcie ich symbole w kontekście noweli.
STACJA 5.
Wykonajcie zadanie:
Jakie relacje łączyły
Mendla z wnukiem? Ukaż je za pomocą dramy lub rzeźby.
STACJA 6.
Wykonajcie polecenie:
Wypiszcie argumenty
zegarmistrza i Mendla, które padają w ich rozmowie na temat Żydów. O czym
świadczą argumenty zegarmistrza? Dlaczego tak jest? Jak oceniacie argumentację
Mendla? Jaka jest różnica w myśleniu Mendla a zegarmistrza?
STACJA 7.
Wykonajcie zadanie:
Jaka prawda o
rzeczywistości pozytywistycznej wypływa z noweli „Mendel Gdański”?
To przemówienie zrobiło ogromne wrażenie na młodych ludziach, potrafili powiązać je z kwestią żydowską w XIX wieku oraz z Holokaustem.
5. Dla refleksji nad różnorodnością i akceptacją drugiego człowieka oraz siebie pokazałam młodzieży jeszcze ten filmik grupy Momondo o testach DNA:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz