sobota, 4 maja 2019

JAK UGRYŹĆ KONCEPT BAROKOWY?


Ostatnio na lekcjach pracowaliśmy nad konceptem barokowym.
Mój pomysł zajmie Wam dwie jednostki lekcyjne.

1. Zaczynamy lekcję od piosenki "Human" (Rag'n'Bone Man), aby przypomnieć sobie  barokową koncepcję człowieka:


2. Interpretujemy słowa utworu. Dyskutujemy.

3. Wprowadzam pojęcie KONCEPTU. Wokół pojęcia tworzymy sieć skojarzeń: pomysłowość, kreatywność, coś innego, coś co szokuje, zadziwia, zwraca uwagę, zastanawia.

4. Wyświetlam obraz G. Arcimboldo "Warzywa":


Rozmawiamy o tym, co widzimy, co przedstawia obraz. Następnie odwracamy kompozycję:


Pytamy się uczniów o doznania: Co teraz widzą? Co myślą? Na czym polega koncept? Co artysta chciał osiągnąć takim zabiegiem?

5. Następnie wyświetlamy kilka współczesnych dzieł, aby uczniowie mogli podyskutować o koncepcie:

Wewnętrzne dziecko z Burning Man

Londyn Kaye (utkana sztuka)

Ervin Loranth Herve

6. Następnym krokiem jest poznanie konceptu w poezji barokowej. Analizujemy sonet Jana Andrzeja Morsztyna "Do trupa". Skupiamy się tutaj na dostrzeżeniu konceptu. Uczniowie powinni sami zwrócić uwagę na formę konceptu. Analizujemy środki stylistyczne. Wprowadzamy pojęcie MARINIZMU.

7. Wyświetlamy film animowany "Śmierć kochająca życia", reż. Marsha Onderstijn, w którym zawarto ideę marinizmu (miłości w cieniu śmierci):




8. Rozmawiamy z uczniami o obrazie, który łączy miłość, śmierć i życie. Jak ten film łączy się z epoką baroku oraz konceptyzmem i marinizmem? 

9. Ostatnią fazą lekcji jest stworzenie własnych kompozycji opartych na koncepcie. Uczniowie mieli przynieść na lekcje różne przedmioty: płatki kukurydziane, makaron, wykałaczki, orzechy, rodzynki, itp. 
Przyniesione rekwizyty miały posłużyć do stworzenia obrazków, których miały być tylko ich częścią. 
Zobaczcie, co zrobili:






Anna Konarzewska

1 komentarz:

  1. Pani Aniu, świetna lekcja, gratuluję konceptu i dziękuję za inspirację.

    OdpowiedzUsuń