środa, 13 lutego 2019

JAK STAĆ SIĘ ŻYCZLIWYM CZŁOWIEKIEM?



O życzliwości na co dzień oraz empatii będę jeszcze pisała. To kolejna z moich propozycji na lekcję wychowawczą.  Cały czas na forach w różnych grupach nauczycielskich spotykam się z prośbą o pomysły na tego typu zajęcia wychowawcze. Na tę lekcję będziecie potrzebować w sumie 90 min., ale możecie ją swobodnie modelować według własnych potrzeb.

Poniżej w linku znajdziecie także scenariusz lekcji na ten temat:
https://bycnauczycielem.blogspot.com/2019/01/o-jezyku-miosci.html 

1. Na początku lekcji robimy burzę mózgów. Zapisujemy na tablicy wszystkie skojarzenia z ludzkimi relacjami. Zwracamy uwagę na "empatię" i "życzliwość". Pytamy się o definicję tych pojęć. Niech uczniowie powiedzą/ zapiszą, jak rozumieją te pojęcia.

2. Następnie włączamy film z wypowiedziami znanych sportowców:


3. Dyskutujemy o tym, co usłyszeliśmy w wypowiedziach. Jaki wizerunek współczesnego  człowieka wyłania się na podstawie tego filmu? Co o relacjach międzyludzkich mówią sportowcy? Czego możemy nauczyć się od sportowców? Co należy poprawić w codziennych relacjach międzyludzkich? Co jest źródłem nieżyczliwości? Co miał na myśli Wojciech Szczęsny, mówiąc "spójrz w lustro"? 

4. Uczniowie wyciągają telefony. Włączają tryb do zdjęć selfie. Patrzą na siebie w lustrzanym odbiciu i robią rachunek sumienia. Zadają sobie pytania: Co robiłem do tej pory źle w kontaktach z ludźmi? Nad czym muszę popracować? Czy wyrządziłem kiedyś komuś krzywdę słowem, gestem, czynem? Jak mogę naprawić sytuację?
Przemyślenia zapisują na kartkach. Na forum dzielimy się swoimi refleksjami.

5. Następnie włączamy film (aby wyświetlił się wam poprawnie, musicie być zalogowani na FB):


6. Rozmawiamy o pojęciu życzliwości i empatii na co dzień. W jaki sposób można okazywać te uczucia? - dyskusja.

7. Jak rozmawiać z innymi, kiedy dzieje się im krzywda? - burza mózgów.

8. Włączamy fragment filmu "W głowie się nie mieści":


9. Rozmawiamy z uczniami po projekcji: Jak próbuje pocieszyć RADOŚĆ? Jak zachowuje się Radość wobec problemu bohatera? Jak próbuje pocieszyć SMUTEK? Jak zachowuje się smutek wobec problemu bohatera? Jakie wnioski można wyciągnąć z tej sytuacji? (emocje są naturalne, współodczuwanie pomaga innym, należy starać się zrozumieć innych). 

10. Uczniowie w grupach pracują nad umiejętnością okazywania empatii. Każda grupa ma inną sytuację. Zadaniem uczniów jest za pomocą dramy przedstawić dialog z bohaterem/bohaterką poniższych sytuacji:

I grupa - Twoja koleżanka wygrała wojewódzki konkurs plastyczny. Co jej powiecie? Jak się zachowacie?

II grupa - Chłopięca drużyna sportowa z Waszej klasy zdobyła złoty medal w piłce ręcznej na szczeblu ogólnopolskim. Co im powiecie? Jak się zachowacie?

III grupa - Twojej koleżance nie udało się zakwalifikować do konkursu recytatorskiego. Jest bardzo smutna, bo włożyła w przygotowania mnóstwo energii i czasu. Co jej powiecie? Jak się zachowacie?

IV grupa - Twoja koleżanka wygrała konkurs na fotomodelkę. Będzie reklamowała produkty kosmetyczne w tv. Co jej powiecie? Jak się zachowacie?

V grupa - Twojemu koledze nie udało się poprawić oceny niedostatecznej z matematyki? Jak zachowacie się w takiej sytuacji?

11. Zadajemy pytanie: Czy zdarzyło Wam się kiedyś, że z powodu trudnej sytuacji kolegi/koleżanki, nie wiedzieliście jak jego/ją pocieszyć? Wymieńcie takie momenty. 
Włączamy film, który jest podpowiedzią (aby wyświetlił się wam prawidłowo, musicie być zalogowani na FB). Po projekcji wyciągamy wnioski:

 
12. Uczniowie pracują w trzech grupach metodą Walta Disney'a. Jedna grupa to Marzyciele, drugi zespół to Racjonaliści, a trzeci- Krytycy. Każda grupa pracuje nad zagadnieniem w innym kącie sali. 
Zespoły pracują nad zagadnieniem: Czy możliwa jest życzliwość na co dzień? Czy ludzie potrzebują w tej kwestii zmiany i czy jest ona możliwa?
Po 10-12 minutach pracy grupy prezentują na forum swoje refleksje.
Wspólnie dyskutujemy. Wyciągamy wnioski.

13. Następnie włączamy animację "Give In To Giving": 


14. Czy okazywanie szacunku, życzliwości i empatii jest trudne? Co trzeba zrobić, aby się przełamać? Jaką prawdę pokazuje nam ten film? Na co powinniśmy zwracać uwagę podczas codziennych obowiązków? Jakie są 'skutki' życzliwości? Co daje nam życzliwość na co dzień? Czy warto być dobrym dla innych? 

15. Do słoiczka wszyscy wrzucamy pomysły  i myśli (cytaty) na życzliwość i empatię wobec innych. Codziennie odczytujemy jeden koncept, jedną myśl i staramy się je wykonać. Zdajemy relację z realizacji zadań na każdej godzinie wychowawczej.

Anna Konarzewska

5 komentarzy:

  1. Rewelacyjny scenariusz! Wykorzystam na lekcji wychowawczej. Wspaniały pomysł na wplatanie fragmentów filmów. Gratuluję!

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniały scenariusz, jutro go wykorzystam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny scenariusz! Jeśli Pani pozwoli - będzie moją inspiracją na najbliższą godzinę wychowawczą.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję serdecznie - bardzo dobry scenariusz!

    OdpowiedzUsuń