piątek, 7 grudnia 2018

           CZY WSPÓŁCZESNY ŚWIAT MÓGŁBY ISTNIEĆ BEZ TELEFONÓW?


No właśnie... Czy moglibyśmy egzystować bez tych wszystkich nowinek technologicznych, a szczególnie bez telefonów? Większość z nas, mimo że zdaje sobie sprawę ze skutków nadmiernego korzystania ze smartfonów, nie mogłaby zapewne z niego zrezygnować.  W czym sęk? W takiej epoce żyjemy. Trzeba umiejętnie korzystać ze wszystkiego, co dają nam współczesne czasy. Nie da się wyeliminować telefonów, tylko trzeba nauczyć nasze dzieci właściwego użytkowania tych gadżetów. We wszystkim trzeba znaleźć sens i zdrowy rozsądek. Z młodzieżą należy rozmawiać, uświadamiać, ale "bez ściemy".

W związku z tym przygotowałam lekcję wychowawczą na ten temat. Warto z niej skorzystać w starszych klasach szkoły podstawowej oraz w ponadgimnazjalnych wszelkiego typu.

1. Na początku uczniowie na kartkach rysują symbole (pozytywne i negatywne), które kojarzą się im z telefonem. Każdy uczeń może narysować tylko jeden symbol. Po chwili krótko komentują swoje grafiki.

2. Włączamy film pt. "The World Without Mobile":


3. Omawiamy film: Jak wyglądałby świat bez telefonów? Czy rozwój techniki/technologii jest ważny? Jak powinniśmy korzystać z nowinek technicznych? Jak rozwój technologii wpływa na człowieka i świat?

4. Następnie uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każdy zespół otrzymuje inną grafikę, którą interpretują na forum. (źródło: Thinking Art Facebook)











5. Włączamy film pt. "I forget My Phone":


Nagranie ukazuje dzień z życia dziewczyny, która nie korzysta z telefonu. Obserwujemy, jak wchodzi ona w relacje z ludźmi.
Zadajemy pytania: Jak czuje się bohaterka tego filmu? Co można powiedzieć o jej znajomych, chłopaku? Jak jej znajomi spędzają czas?  Co symbolizują te relacje? Jakie rady możemy dać bohaterce? Czy powinna się przełamać? Z jakich powodów nie korzysta z telefonu? Czy jej znajomi powinni się zmienić? Czy jest możliwe życie bez telefonu? Co wy zrobilibyście na jej miejscu? Dyskusja. 

6. Uczniowie pozostają w grupach. Dajemy im heksy. Na każdym muszą wypisać po 3 wady i 3 zalety korzystania z telefonu. Kiedy wykonają zadanie, układają na środku sali wielki plaster miodu, dopasowując do siebie odpowiednie elementy (przyklejają ścianki z wadami do wad, z zaletami do zalet).



7. I tu włączamy wspaniałą reklamę firmy Huawei "Gnu, gnu". Zakochałam się w niej. Ma umoralniający przekaz. Zresztą zobaczcie sami! Też ją pokochacie!


8. Rozmawiamy z młodzieżą o przesłaniu tego spotu reklamowego. Czego symbolem jest Gnu-Gnu? Jakie dwa obrazy rozwoju sytuacji zostały tu przedstawione? Dlaczego chłopiec wykasował zdjęcie stworka? Czego uczy nas to zachowanie? Na co powinniśmy zwracać uwagę w codziennym użytkowaniu telefonów? Jaką prawdę o świecie pokazuje ten spot? 
Można tu poruszyć problem cyberprzemocy.

9. Klasa pracuje w grupach: 

1.grupa - wypisuje argumenty za tezą: telefony są przekleństwem współczesnego świata,
2.grupa - wypisuje argumenty za tezą: telefony są dobrodziejstwem współczesnych czasów,
3. i 4. grupa- przysłuchuje się przytoczonym argumentom, przedstawiając na ich postawie wnioski. 

10. Zespoły wykonują plakaty, reklamujące właściwe korzystanie z telefonów, które ozdobią szkolne ściany lub klasową gazetkę.

Anna Konarzewska

3 komentarze:

  1. Jak to możliwe, że odkryłam tego bloga tak późno!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetne! Właśnie to chciałam zrobić. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  3. Gdyby tych telefonów nie było to współczesny świat musiałby bez nich istnieć ;) Z tego co nieraz obserwuję na ulicy to niektórzy chyba nie wyobrażają sobie życia bez telefonu, a to urządzenie stwarza czasem zagrożenie na drodze i jest już uzależnieniem wielu ludzi. Większość z nich zgodnie twierdzi, że bez telefonu jak bez ręki ;) z drugiej strony nie ma się co dziwić bo dziś dzięki niemu możemy załatwić wszystkie ważne sprawy, choć w większości przypadków służy on raczej jako rozrywka ;)

    OdpowiedzUsuń