niedziela, 9 września 2018

POROZMAWIAJMY O POZORACH...


Uważam, że wszyscy podświadomie oceniamy ludzi wokół. Kategoryzujemy, szufladkujemy, nadajemy etykiety, przyklejamy tzw. "łatki". Dotyczy to zarówno nas- nauczycieli, ale także uczniów w ich codziennych relacjach. Oderwanie się od pozorów jest trudną umiejętnością, ale uświadomiona młodzież będzie baczniej przyglądała się sytuacjom wokół siebie. Po prostu, my-wychowawcy, musimy o tym rozmawiać w szkole. Przygotowałam dla Was, kochani, propozycję lekcji wychowawczej na ten temat.
Zapraszam!

1. Na początku lekcji odczytujemy cytat: "Sądzimy po pozorach, łatwo i często oceniamy. Tymczasem nie wszystko jest tym, czym się wydaje." ("Feliks, Net i Nika").
2. Dyskutujemy z uczniami o problemie oceny po pierwszym wrażeniu. Czy pierwsze wrażenie jest istotne? Czy na co dzień zwracają uwagę na ubiór, wygląd? Czy wydali kiedyś krzywdzącą opinię o kimś? Dlaczego pierwsze wrażenie jest mylne? Dlaczego oceniamy innych? Po co to robimy? Jakie są tego konsekwencje?

3. Rozdajemy uczniom karty Klanza Persona. Wybierają jedną postać i próbują ją ocenić po wyglądzie. Chętni uczniowie wypowiadają się na forum. Inni włączają się w dyskusję. Oponują. Zadajemy pytania: Czy łatwo ocenia się ludzi? Jak czują się, wydając opinie o kimś, kogo nie znają?


4. Wyświetlamy grafikę i dyskutujemy nad przedstawioną sytuacją (obrazek znaleziony w zasobach internetu):



5. Dzielimy klasę na grupy. Włączamy występ z brytyjskiego "Mam talent". Zatrzymujemy film na sekwencji 1.34. Każdy zespół ma wypisać na kolorowych samoprzylepnych kartkach tzw. etykietki, "łatki", które przypięliby Jonathanowi, gdyby spotkali go na przykład w sklepie. Wszystkie "łatki" przyklejamy do tablicy. Odczytujemy je. Następnie włączamy ciąg dalszy filmu, czyli występ Jonathana. Po wysłuchaniu pytamy się młodzieży, jak czują się z tym, że ocenili bohatera tego filmu po pozorach? Co teraz mogą o nim powiedzieć, kiedy znają jego wartość? Jaka była reakcja jurorów i tłumu przed występem, a jaka po? Jak czuł się Jonathan na scenie- przed, w trakcie i po występie?


6. Kiedy skończymy rozmawiać o niesamowitym występie Jonathana, włączamy kolejny film.


7. Dyskutujemy wspólnie z klasą o zachowaniu właściciela sklepu i bezdomnego, o reakcjach sąsiadki i córki. Jaką prawdę o ocenie drugiego człowieka odnajdujemy w tym filmie? Czego uczy nas ten film? Na co mamy zwracać uwagę na co dzień? Jakich błędów nie możemy popełniać? Jak moglibyśmy opisać uczucia bezdomnego? Jak zapobiegać ocenom po pozorach?

8. Na koniec włączamy jeszcze krótki spot:


9. Robimy rundę niedokończonego zdania: "Na dzisiejszej lekcji dowiedziałem się, że...", "Od dzisiaj...", "Zwrócę uwagę na...", "Zrozumiałem...".

Anna Konarzewska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz