niedziela, 5 sierpnia 2018

INTEGRACJA NOWYCH UCZNIÓW...


O pomysłach na integrację nowych uczniów pisałam już tutaj: https://bycnauczycielem.blogspot.com/2018/08/jak-rozpoczac-rok-szkolny-z-nowa-klasa.html 
Polecam tym, którzy jeszcze nie zapoznali się z powyższymi wpisami.
Dzisiaj ciąg dalszy sposobów na zjednoczenie klasy. Ważne jest, aby w trakcie zajęć zmieniać grupy przy każdym zadaniu. Uczniowie nie mogą stale pracować w tych samych zespołach, bo przecież zależy nam na ich wzajemnym poznaniu się.  

1. Robimy rozgrzewkę. Siadamy na początku w podkowie. Wykładamy na środku karty Ecco. Każdy uczeń wybiera taką kartę, która odzwierciedla jego postrzeganie świata, uzasadniając przy tym swój wybór. Odpowiada tutaj na pytania: Jak widzi współczesny świat? Czego się boi? Co go martwi? Co zachwyca?



2. Dzielimy uczniów na cztery grupy. Mogą losować kolorowe karteczki, według których dobiorą się w zespoły. Wykładamy kości Story Cubes.  Zadaniem grup jest ułożenie historii z dziesięciu wylosowanych kości. Po wylosowaniu kostek, każdy uczestnik w grupie rzuca jedną z nich. Wyrzucony obrazek ma posłużyć do zbudowania opowiadania. Wykorzystać trzeba wszystkie. Zabawa gwarantowana.



3. Zmieniamy uczestników grup, mieszamy celowo uczniów. Tym razem muszą w zespołach za pomocą dramy wyrazić wylosowaną sytuację i przedstawić na forum klasy.
I grupa - Sklep. Reklamacja butów.
II grupa - Przystanek. Czekanie na spóźniający się autobus.
III grupa - Dom. Powrót ojca z wywiadówki.
IV grupa - Plaża. Zastosowanie parawanów. 

4. Zmieniamy uczestników w grupach. Kolejne zadanie polega na wylosowaniu tematu, na który muszą w swojej grupie coś powiedzieć. Tematy wypowiedzi poznają tuż przed swoim przemówieniem. Chodzi tu o umiejętność improwizacji i radzenia sobie z wyrażeniem własnego zdania w każdej sytuacji. Każdy ma od 1-2 minut na swoją wypowiedź w grupie. Nie robimy tego zadania na forum. Śmiech w grupach gwarantowany.
Przykładowe tematy:
1. Prymitywizm oświecony w malarstwie współczesnym.
2. Rola rysunków prehistorycznych w sztuce.
3. Ogrodnictwo jako pasja spawacza.
4. Instrukcja na temat: Jak pozbyć się śpiewającego sąsiada?
5. Lecznicze działanie ciepłych skarpet.
6. Jak nakarmić lwa w ZOO?
7. Jakie piosenki śpiewać przy goleniu?
8. Rola motyli w życiu kobiet. 

5. Znowu mieszamy uczestników. Ponownie drama. Każda grupa musi wymyślić promocję przedmiotu, który nie istnieje lub nadać istniejącej już rzeczy nowe znaczenie. Trzeba ten przedmiot nazwać, powiedzieć coś o jego funkcji i zareklamować przed klasą. Zobaczycie sami, że wyobraźnia uczniów jest wielka! Sami będziecie mieli przy tym ubaw po pachy!

6. Zmiana grup. Mówimy uczniom, że na Ziemi właśnie wylądowali Marsjanie. Zadaniem każdego zespołu jest za pomocą rysunku lub pantomimy przywitanie Marsjan i opowiedzenie im o życiu na naszej planecie. Grupy prezentują się na forum. Pozostali uczniowie próbują rozszyfrować przesłane niewerbalnie komunikaty. Zabawa niesamowita. 

7. Na koniec każdy uczeń losuje karteczkę z nazwiskiem koleżanki lub kolegi z klasy. Każdy musi obserwować przez tydzień wylosowaną osobę, aby napisać do niej list, w którym zostaną opisane jej zalety i mocne strony. Na kolejnej lekcji wychowawczej można porozmawiać o otrzymanych listach, wrażeniach i emocjach z nimi związanymi. 

Anna Konarzewska

2 komentarze:

  1. Rewelacja, dziękuję. Wraca do mnie energia, nie mogę się doczekać żeby wypróbować wszystkie pomysły

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny pomysł! Na pewno wykorzystam. Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń