poniedziałek, 19 marca 2018

WSPÓLNIE PRZECIW HOMOFOBII...


WSPÓLNIE PRZECIW HOMOFOBII ! 

Cykl lekcji wychowawczych o orientacji homoseksualnej i tolerancji. 

To, co przygotowałam powinno wystarczyć na 2-3 lekcje wychowawcze dla uczniów. W przygotowaniu jest scenariusz zajęć z homofobii dla rodziców- w sam raz na pedagogizującą wywiadówkę. Już niedługo!




                Przed rozpoczęciem zajęć należy poinformować uczniów o ważności tematu, ponieważ część społeczeństwa to geje, lesbijki i należy im się szacunek, a obrażanie ich jest dyskryminacją. Trzeba wyjaśnić pojęcie homofobii.



           Następnie włączamy fragment filmu „Modlitwy za Bobby’ego” (54.20- 55.46).










      Po wysłuchaniu, robimy burzę mózgu i zapisujemy na tablicy wszystkie trafne określenia emocji, towarzyszących Bobby’emu. (np. samotność, zagubienie, pułapka, labirynt, strach, upokorzenie, bezradność, bycie gorszym, innym).


1     Następnie włączamy krótki film animowany o homoseksualistach.




1       Po obejrzeniu filmu, młodzież pracuje w grupach nad zagadnieniami:
I grupa- opisuje zachowanie głównego bohatera.
II grupa- opisuje uczucia z jakimi zmagał się główny bohater- od początku do końca projekcji.
III grupa- Jak zinterpretować symbol serca w tym filmie?
IV- Jaką prawdę o ludziach homoseksualnych pokazuje ta krótka animacja?


         Następnie uczniowie oglądają dwa fragmenty filmu „Modlitwy za Bobby’ego” (36.00-38.47, 42.27- 45.33). Po projekcji rozmawiamy o konsekwencjach dyskryminacji osób homoseksualnych. Uczniowie dyskutują tu o relacjach osób homoseksualnych z rodziną, z rówieśnikami, z rodzeństwem i w wymiarze indywidualnym.

       Wyświetlamy kolejny fragment filmu „Modlitwy za Bobby’ego” ( 17.00 - 17.50). 
      Dzielimy klasę na grupy. Każdy zespół pracuje nad stereotypami na temat osób homoseksualnych. Po 10 minutach następuje prezentacja. Dyskutujemy. (Stereotypy: homoseksualizm jest nienaturalny, homoseksualizm jest chorobą, homoseksualiści częściej chorują na AIDS, homoseksualiści molestują dzieci, nigdy nie spotkałem osoby homoseksualnej, często zmieniają partnerów, homoseksualizm można sobie wybrać, to można wyleczyć, to tylko krótkotrwałe, psycholog i psychiatra pomoże,  nie należy się obnosić ze swoją orientacją, to wina genów, wychowania, jest grzechem, jest zagrożeniem…)

         Dzielimy klasę na grupy i każda musi się zastanowić nad tym jak reagować, kiedy widzimy sytuacje homofobiczne. Zaznaczyć trzeba, że jest mnóstwo sytuacji trudnych. Dzięki temu ćwiczeniu stworzymy ogólne wskazówki jak reagować. Pamiętać należy, że akceptujemy rożne punkty widzenia, ale nie tolerujemy obrażania i agresji. 


      Wskazówki: panuj nad emocjami, szanuj zawsze drugiego człowieka, odwołuj się do stereotypów i uprzedzeń- ich niesprawdzalności, odwołaj się do emocji dyskryminowanej osoby, czy łatwo byłoby żyć komuś w społeczeństwie negatywnie do niego nastawionego, w konfrontacjach powołuj się na własne pozytywne doświadczenia w kontaktach z grupami mniejszościowymi i na przykłady ich niestereotypowych zachowań, czasami trzeba pogodzić się z tym, że nie zmienimy kogoś racji czy przekonań, nie reaguj agresją na agresję, nie toleruj dyskryminacji grup mniejszościowych, reaguj od razu, nie czekaj, aż sytuacja się uspokoi, tak rozmawiaj z agresorem, aby postawić go w ogniu pytań, aby sam dostrzegł niestosowność swojego zachowania, nie traktuj agresywnych komentarzy jako dowcip, jasno sformułuj swój sprzeciw, powołaj się na prawo do równości. Ważna sprawa- taką konfrontacją dajemy rozmówcy wyraźnie sygnał, że szanujecie odmienność.

       Każda grupa uczestniczy w dramie. Jedna osoba wciela się w geja/lesbijkę. Obok przechodzą koledzy, którzy ją/go obrażają, a ty/wy musicie zareagować. Każda grupa ma 10 min. na przygotowanie inscenizacji. Po odtworzeniu scenek zadajemy pytania osobom dyskryminowanym o uczucia, również prześladowcom i obrońcom. Drama pozwala uczniom wczuć się w sytuację, w rolę, co przyczynia się do zrozumienia i głębszego poznania tematu lekcji.

       Następnie oglądamy filmik z kampanii przeciw homofobii „Nie toleruj homofobicznego dręczenia”. 
   

        Po filmie rozmawiamy o przedstawionej sytuacji. W jaki sposób przeciwstawić się homofobii? Co jest ważne? Podsumowanie.


        Potem włączamy film z kampanii przeciw homofobii „Pedał to część od roweru”. Przysłuchujemy się z uczniami wypowiedziom.



       Po filmie zadajemy pytania: Czego dowiedzieliśmy się z tych wypowiedzi? Co powiedzielibyście tym ludziom?


  Na podsumowanie zajęć uczniowie w grupach piszą przemówienia lub listy nawołujące do tolerancji.

                                                                                                           Anna Konarzewska
 








2 komentarze:

  1. Pani Aniu! Świetna robota. Takich pomysłów i nauczycieli nam trzeba :)))

    OdpowiedzUsuń