czwartek, 8 marca 2018

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ POEZJI- 21 MARCA

#pomysł na lekcję polskiego #pomysł na lekcję języka obcego #pomysł na godzinę wychowawczą


Z OKAZJI TEGO WYJĄTKOWEGO DNIA PRZYGOTOWAŁAM DLA WAS PROPOZYCJĘ LEKCJI O POEZJI. 

21 marca wszystkim kojarzy się z Dniem Wagarowicza. Uczniowie często namawiają nauczycieli tego dnia na luźniejsze lekcje. Polecam rozmowę o poezji w oparciu o wiersz Wisławy Szymborskiej "Niektórzy lubią poezję" oraz o fragmenty filmu "Stowarzyszenie Umarłych Poetów".

1. Zaczynamy rozmowę o poezji: Czym jest poezja? Lubicie poezję? Co to jest poezja? Jak ją rozumieć? Z czym kojarzy Wam się poezja? 

2. Następnie odczytujemy wiersz Szymborskiej "Niektórzy lubią poezję" i interpretujemy tekst.

Niektórzy-
czyli nie wszyscy.
Nawet nie większość wszystkich ale mniejszość.
Nie licząc szkół, gdzie się musi,
i samych poetów,
będzie tych osób chyba dwie na tysiąc.

Lubią-
ale lubi się także rosół z makaronem,
lubi się komplementy i kolor niebieski,
lubi się stary szalik,
lubi się stawiać na swoim,
lubi się głaskać psa.

Poezje-
tylko co to takiego poezja.
Niejedna chwiejna odpowiedź
na to pytanie już padła.
A ja nie wiem i nie wiem i trzymam się tego
jak zbawiennej poręczy.

3. Zastanawiamy się, co o poezji mówi podmiot liryczny. Jaki jest jego stosunek do poezji?

4. Na podstawie tekstu uczniowie próbują napisać wywiad z autorką na temat poezji.

5. Kolejnym punktem lekcji jest projekcja fragmentu filmu "Stowarzyszenie Umarłych Poetów": 
 
6. Rozmawiamy z uczniami o lekcji przedstawionej w filmie, o postawie nauczyciela, o tym jak należy traktować poezję, jak na nią patrzeć? Pytamy uczniów o to, co zdziwiło ich w tej scenie? Formułujemy wnioski na temat poezji.

7. Włączamy kolejny fragment powyższego filmu:
 
 8. Czym jest poezja według nauczyciela? Jaki jest sens tworzenia i czytania tekstów poetyckich? Wnioski.

9.  Prezentujemy ostatni fragment filmu:
  

10. Zadajemy pytania: Co zdziwiło was w postawie nauczyciela? Jak czytać i oceniać poezję? Formułujemy wnioski. Jaką rolę odgrywa nauczyciel w kształtowaniu świadomości na temat poezji?

11. Następnie uczniowie otrzymują fragmenty "Zbrodni i kary". Dlaczego? Omawiam z moimi uczniami "Makbeta" Szekspira, a powieść Dostojewskiego jest doskonałym kontekstem, odniesieniem do motywu zbrodni. Czytamy tę książkę zawsze w I klasie. Wy, możecie wybrać cokolwiek. Podczas tej lekcji zapoznaję ich z fragmentami tego dzieła, aby zachęcić do dalszego czytania lektury.
Dzielimy klasę na grupy 2-3 osobowe. Każdy zespół otrzymuje fragmenty powieści Dostojewskiego. Tworzymy poezję - z odzysku. Na pewno znacie tę sztukę ;-)



 12. Zobaczcie, co z tego wyszło. Powstały naprawdę piękne utwory, które potem interpretowaliśmy, szukaliśmy też analogii z "Makbetem".






 13. Zajęcia podsumowujemy cytatami/ sentencjami o poezji. Uczniowie szukają cytatów w sieci na temat poezji. Uzasadniają swój wybór.

Mój ulubiony cytat: 

Zdradzę wam tajemnicę:
nie czytamy poezji dlatego, że jest ładna.
Czytamy ją, bo należymy do gatunku ludzkiego
a człowiek ma uczucia.
Medycyna, prawo, finanse czy technika
to wspaniałe dziedziny,
ale żyjemy dla poezji, piękna, miłości. 
(Stowarzyszenie Umarłych Poetów)





1 komentarz: