sobota, 13 lipca 2024

#wizerunek #dziecko #sieć #higienacyfrowa

 Jak chronić swój wizerunek w sieci?

Lekcja wychowawcza o udostępnianiu wizerunku, świadomości i higienie cyfrowej.


W poradniku Urzędu Ochrony Danych Osobowych i Fundacji Orange "Wizerunek dziecka w internecie" we wstępie przeczytamy ważne słowa o tym, dlaczego świadomość w tym zakresie jest tak istotna:

"Widzimy narastający problem zaniedbań i braku świadomości – zarówno od strony prawnej, jak i związanej z przedmiotowym traktowaniem dzieci, których wizerunki uwieczniane są w materiałach udostępnianych za pośrednictwem internetu. Publikacja ta powstała po to, aby wesprzeć dorosłych w dbaniu o poszanowanie prawa dziecka do prywatności. Szczególnie osoby pracujące w różnych placówkach, organizacjach i instytucjach, których zadaniem jest troska o dobro i bezpieczeństwo dzieci, tym bardziej że nowym obowiązkiem szkół, przedszkoli, klubów sportowych, domów kultury itp. jest wdrożenie standardów ochrony małoletnich. Stanowią one okazję do uregulowania wielu kwestii związanych z przeciwdziałaniem krzywdzeniu i zaniedbaniu dzieci, także w środowisku cyfrowym. Jesteśmy pierwszym pokoleniem, które staje przed zupełnie nowymi wyzwaniami społecznymi powodowanymi dynamicznym rozwojem technologii. Materiał ten to zaproszenie do refleksji i przemyślanych decyzji na temat jednego z tych wyzwań – publikowania wizerunków dzieci w internecie."

źródło: https://fundacja.orange.pl/app/uploads/2024/07/Wizerunek_dziecka_w_internecie_BROSZURA_wersja-internet_light.pdf

Kieruję podziękowania na ręce Konrada Ciesiołkowicza i teamu, który nad tą broszurą pracował.

👇👇👇

Postanowiłam wesprzeć w tym celu wychowawców szkolnych i stworzyłam na podstawie powstałej publikacji przykładowy scenariusz lekcji wychowawczej na temat sharentingu, aby uświadamiać dzieci i młodzież na temat rozpowszechniania ich wizerunku w sieci.

Przewidywany czas realizacji zajęć: 2x45 minut.

Odbiorcy: dzieci i młodzież od 13 roku życia

 1. Zaczynamy od rozmowy wprowadzającej. Przykładowe pytania: Co publikujecie w sieci? Jakie informacje? Zdjęcia? Filmy? Czego dotyczą? W jaki sposób wybieracie zdjęcia, które chcecie opublikować? Jakie warunki muszą spełniać? 

2. Włączamy film "Stop Sharenting" :


3. Po projekcji zapytajmy o emocje, refleksje uczniów. Jaki problem według nich porusza film? 

4. Dyskusja: Co publikujecie o sobie i innych w mediach społecznościowych? Czy zauważacie, co inni publikują o Was w mediach społecznościowych? Czy zgadzacie się z tym, co czytacie o sobie na innych profilach, w komentarzach? Czy macie wpływ na to, kto publikuje Wasz wizerunek w mediach społecznościowych, w internecie? 

5. Po krótkiej wymianie zdań prosimy, aby uczniowie zajęli się tym problemem na podstawie metaplanu:


 Dzielimy klasę na 4 grupy. Każda grupa otrzymuje jeden arkusz szarego papieru z jednym pytaniem problemowym. Zadaniem grup jest przejść przez cały metaplan, zapisując swoje uwagi, refleksje i rozwiązania. Po 12 minutach (po 3 minuty na każdy przystanek) odczytujemy zapisane opinie, spostrzeżenia i propozycje. Byłoby pięknie, gdyby w rozwiązaniach powstały np. zasady savoir-vivru cyfrowego. 

6. Włączamy film, prezentujący skutki sharentingu "Shere With Care" (TMobilePL):


7. Po projekcji pytamy uczniów o refleksje. Następnie dzielimy klasę na grupy. Zadaniem zespołów jest przeanalizowanie problemu: Jakie jest ryzyko udostępnienia Waszych wizerunków w sieci? 

Wsparcie w tej kwestii dla nauczyciela: poradnik str. 13-18. Warto dopowiedzieć podczas dyskusji to, co nie pojawiło się w pracach uczniów i uczennic. 

https://fundacja.orange.pl/app/uploads/2024/07/Wizerunek_dziecka_w_internecie_BROSZURA_wersja-internet_light.pdf

8. Następnie wyświetlamy plakaty, aby uświadomić podopiecznych w sprawie wykorzystania ich wizerunku:




9.
Dzielimy klasę na 4 zespoły. 
Dwie grupy zajmują się problemem: Jakie pytania powinienem/ powinnam sobie zadać, zanim wrzucę do sieci swoje zdjęcia?
Pozostałe dwie grupy: Jakie pytania powinien postawić sobie każdy człowiek, zanim upubliczni wizerunek dziecka, znajomego, bliskiego w sieci? 
Po 12 minutach pracy zespoły prezentują swoje refleksje na forum. 

Wskazówka dla nauczyciela: warto dopowiedzieć to, czego nie usłyszeliśmy na forum. Podpowiedzi znajdują się we wskazanym wyżej poradniku- str. 20-21.

10. Na koniec lekcji pracujemy nad rozwiązaniami, czyli nad tym, jak inaczej można publikować wizerunek dziecka w sieci. Z plakatów może powstać akcja uświadamiająca całe środowisko szkolne. 
Dzielimy klasę na grupy. W zespołach pracują nad plakatem, który ma spełniać funkcję kampanii i rozwiązań, które można zastosować w powyższym zakresie. 





Na koniec ważna uwaga:

Nawet jeśli mamy zgodę rodzica na publikację wizerunku dziecka na stronie szkoły, to zawsze pytajmy ucznia/uczennice/uczniów o zgodę. Tak po prostu, szanując ich prawo do prywatności. 
Pamiętajmy jednak o tym, że opinia dziecka, nawet jeśli jest pozytywna, nie może rozstrzygać o decyzji dotyczącej publikacji. Odpowiedzialność w całości ponosi dorosły, który powinien zadać sobie szereg pytań, zanim to uczyni. Warto tu zajrzeć do wskazanego poradnika- str. 20-21.
Nigdy nie publikujmy zdjęć, z którymi nasi uczniowie nie czują się komfortowo, które ich zawstydzają, ponieważ w ten sposób naruszamy ich godność.


Anna Konarzewska