Jak chronić swój wizerunek w sieci?
Lekcja wychowawcza o udostępnianiu wizerunku, świadomości i higienie cyfrowej.
W poradniku Urzędu Ochrony Danych Osobowych i Fundacji Orange "Wizerunek dziecka w internecie" we wstępie przeczytamy ważne słowa o tym, dlaczego świadomość w tym zakresie jest tak istotna:
"Widzimy narastający problem zaniedbań i braku świadomości – zarówno od strony prawnej, jak i związanej z przedmiotowym traktowaniem dzieci, których wizerunki uwieczniane są w materiałach udostępnianych za pośrednictwem internetu. Publikacja ta powstała po to, aby wesprzeć dorosłych w dbaniu o poszanowanie prawa dziecka do prywatności. Szczególnie osoby pracujące w różnych placówkach, organizacjach i instytucjach, których zadaniem jest troska o dobro i bezpieczeństwo dzieci, tym bardziej że nowym obowiązkiem szkół, przedszkoli, klubów sportowych, domów kultury itp. jest wdrożenie standardów ochrony małoletnich. Stanowią one okazję do uregulowania wielu kwestii związanych z przeciwdziałaniem krzywdzeniu i zaniedbaniu dzieci, także w środowisku cyfrowym. Jesteśmy pierwszym pokoleniem, które staje przed zupełnie nowymi wyzwaniami społecznymi powodowanymi dynamicznym rozwojem technologii. Materiał ten to zaproszenie do refleksji i przemyślanych decyzji na temat jednego z tych wyzwań – publikowania wizerunków dzieci w internecie."
Kieruję podziękowania na ręce Konrada Ciesiołkowicza i teamu, który nad tą broszurą pracował.
👇👇👇
Postanowiłam wesprzeć w tym celu wychowawców szkolnych i stworzyłam na podstawie powstałej publikacji przykładowy scenariusz lekcji wychowawczej na temat sharentingu, aby uświadamiać dzieci i młodzież na temat rozpowszechniania ich wizerunku w sieci.
Przewidywany czas realizacji zajęć: 2x45 minut.
Odbiorcy: dzieci i młodzież od 13 roku życia
1. Zaczynamy od rozmowy wprowadzającej. Przykładowe pytania: Co publikujecie w sieci? Jakie informacje? Zdjęcia? Filmy? Czego dotyczą? W jaki sposób wybieracie zdjęcia, które chcecie opublikować? Jakie warunki muszą spełniać?
2. Włączamy film "Stop Sharenting" :
3. Po projekcji zapytajmy o emocje, refleksje uczniów. Jaki problem według nich porusza film?
4. Dyskusja: Co publikujecie o sobie i innych w mediach społecznościowych? Czy zauważacie, co inni publikują o Was w mediach społecznościowych? Czy zgadzacie się z tym, co czytacie o sobie na innych profilach, w komentarzach? Czy macie wpływ na to, kto publikuje Wasz wizerunek w mediach społecznościowych, w internecie?
5. Po krótkiej wymianie zdań prosimy, aby uczniowie zajęli się tym problemem na podstawie metaplanu:
Dzielimy klasę na 4 grupy. Każda grupa otrzymuje jeden arkusz szarego papieru z jednym pytaniem problemowym. Zadaniem grup jest przejść przez cały metaplan, zapisując swoje uwagi, refleksje i rozwiązania. Po 12 minutach (po 3 minuty na każdy przystanek) odczytujemy zapisane opinie, spostrzeżenia i propozycje. Byłoby pięknie, gdyby w rozwiązaniach powstały np. zasady savoir-vivru cyfrowego.
6. Włączamy film, prezentujący skutki sharentingu "Shere With Care" (TMobilePL):
7. Po projekcji pytamy uczniów o refleksje. Następnie dzielimy klasę na grupy. Zadaniem zespołów jest przeanalizowanie problemu: Jakie jest ryzyko udostępnienia Waszych wizerunków w sieci?
Wsparcie w tej kwestii dla nauczyciela: poradnik str. 13-18. Warto dopowiedzieć podczas dyskusji to, co nie pojawiło się w pracach uczniów i uczennic.
8. Następnie wyświetlamy plakaty, aby uświadomić podopiecznych w sprawie wykorzystania ich wizerunku: