EWALUACJA PRACY NAUCZYCIELA...
Dlaczego warto poszukać swojego "dlaczego"?
Słyszałam wiele opinii o ocenianiu pracy nauczyciela. Jak to? Można oceniać nauczyciela? A można! Czego tu się bać? Oczywiście, to nie jest łatwe. Może się zdarzyć, że jakaś opinia nas zszokuje, zdziwi... ale warto porozmawiać z uczniami, aby wyjaśnili nam, co mieli konkretnie na myśli, pisząc swoją ocenę. Szczególnie teraz, kiedy żyjemy w wirtualnej rzeczywistości, warto zobaczyć, co się sprawdza, a co nie. Które metody pomagają naszym uczniom podczas nauki zdalnej? Czego im brakuje i co my- nauczyciele możemy z tym zrobić? Nauczanie zdalne to zupełnie inna bajka.
Dlaczego ankietuję moich uczniów? Dlaczego pytam ich o zdanie? Robię to dlatego, aby nadążyć za potrzebami młodzieży i współczesnej edukacji. Robię to, bo uczniowie są dla mnie ważni! Robię to, bo tego potrzebuję! Istotne jest dla mnie badanie tego, co robię i jak to robię. Jednak podstawa motywacji wypływa z pytania "dlaczego?". "Dlaczego?" ma wartość emocjonalną, jest głęboko zakorzenioną motywacją, to CEL. Warto zadać sobie pytania: "Dlaczego robię to, co robię?", "Co mnie motywuje?", "Po co to robię?".
Drugie pytanie, jakie trzeba sobie zadać to "Jak?". "Jak?" to droga, którą podążamy do celu. To nasze mocne strony, wartości, zasady. To FILTR.
Trzecie pytanie "Co?" to wszystkie nasze działania, to nasza codzienna PRACA. Po prostu to, co robimy.
Motywacja to podstawa wszelkich działań. Warto odnaleźć swoje "dlaczego?"- tak w ogóle, nie tylko przez relacje z uczniami.
Jakie pytania zadałam moim uczniom? Poniżej prezentuję też przykładowe odpowiedzi. Pytanie nr 6 było dla mnie najistotniejsze, bo dotyczyło samopoczucia uczniów podczas moich lekcji.
Do przygotowania ankiety można wykorzystać formularze Google lub Formsy Microsoftu.
1. Zalety lekcji polskiego to?
2. Wady lekcji polskiego to?
Trwają one za krótko
nie ma
Brak wad
Ciężko coś wskazać. Dla mnie jest super😀
Nie ma takich!!!!
Brak :D
Nie spostrzegłam żadnych wad
3. Co mi pomaga w nauce j. polskiego?
Dobrze dobrany przez nauczyciela materiał, jak i danie nam swobody jeśli chodzi o formę wyrażania się czy brania inspiracji
Pokazywanie z różnych perspektyw przekazy lektur i motywy w lektur poprzez puszczanie filmików.
Ciekawe lekcje
Wykorzystywanie na lekcji takich metod jak Jamboard albo odpowiadanie przez wszystkich na pytania na jednym arkuszu word (tak jak omawialiśmy sonety) - po prostu tworzenie kreatywnych notatek.
Pani zrozumienie i pozytywne nastawienie.
Uczę się czegoś nowego
Ciekawe prowadzenie, preznetacje, robienie slajdów
Bardzo dużo wiedzy wynoszę z lekcji. Poza lekcjami niewiele sama robię.
Pani Ania
swoboda w wypowiadaniu się
4. Co mi przeszkadza w nauce j. polskiego podczas lekcji zdalnych?
To że nie mogę się zobaczyć z nauczycielem
rozpraszają mnie inne rzeczy
Ciągłe siedzenie przed komputerem przez co często nasze samopoczucie jest słabsze
słaby internet przez który lekcja się zacina :/
Problemy z teamsami
Tylko połączenie, ale nikt nie ma na nie wpływu
5. Chciałabym/chciałbym, aby moja nauczycielka polskiego wiedziała, że...
Ją doceniamy i ciężko nam dokładnie pokazać jak bardzo ją cenimy
Jest pani najlepszą wychowawczynią i nauczycielką jakąkolwiek miałam. Jest pani pełna energii, kreatywności i podziwiam ją że tak ciężko pracuje. Jeśli cokolwiek się dzieje w naszym życiu można się zwrócić z radą albo pomocą w stronę pani.
Lekcje są naprawdę super
ją uwielbiam
Czasem chcemy się na lekcji odezwać ale nie mamy odwagi
Ją bardzo doceniam i kocham
Lekcje Polskiego są idealne
jest super!!!
Bardzo podobają mi się jej metody nauczania i ją doceniam : )
Bardzo dziękuje za to jak super prowadzone są te lekcje
Naprawdę doceniam to, co robi. Wszyscy jesteśmy ludźmi, Pani naprawdę jest dla nas bardzo miła i opiekuńcza, czasem widać, że też ma już Pani dość, ale naprawdę doceniam, to, że się Pani nie poddaje.
Jest wspaniałą nauczycielką i jest mega kochana
jest najlepsza w swoim fachu
Jest cudowną nauczycielką, na świecie potrzeba więcej osób jak Pani!!
6. Czy Twoja nauczycielka polskiego dba o to, abyś czuł/a się bezpiecznie i komfortowo podczas lekcji? Dlaczego tak uważasz?
Zdecydowanie tak, pytania o samopoczucie czy „oderwanie się od pandemii” zdecydowanie pomaga w lepszym nastawieniu do domowej rzeczywistości
Myślę że tak, nie lubi dyskryminacji i nie zmusza nikogo do odpowiedzi grożąc jedynką. Dzięki temu każdy może się wypowiadać jak chce i czuje się bardziej komfortowo.
Tak, ponieważ nie wymusza udzielania od nas odpowiedzi słucha naszego zdania oraz szanuje nasz epoglady nie narzucając swoich
tak
Zawsze dba. Na lekcjach polskiego jest najlepsza atmosfera
Tak. Nie ma żadnej napinki czy ciśnienia na nas i mamy pełną swobodą w wypowiedzi I interpretacji
dba o nasze samopoczucie, ma dystans
Uważam, że tak ponieważ każdy ma prawo się wypowiedzieć i w żaden sposób nie jest oceniany, może co jest na plus Pani jako nauczycielka dba o to by dopełnić tą odpowiedz i pokazać z różnej perspektywy
Oczywiście, że tak. Przede wszystkim okazuje swój spokój, zrozumienie oraz empatie. Dzięki temu tworzy dobrą atmosferę, w której każdy może być naprawdę szczery i bezpieczny.
Tak
chyba tak, czuć miłą atmosferę
Tak jak najbardziej
Myśle, że Jest Pani bardzo wyrozumiała ze względu na sytuacje, która panuje teraz na świecie. Jest to bardzo pomocne
Zdecydowanie tak. Jest bardzo miła atmosfera i klimat (zwłaszcza na żywo, ale na lekcjach zdalnych również), a Pani Ania jest zawsze otwarta na nasze pomysły.
tak, często na lekcjach pyta jak się czujemy lub na grupie klasowej
Myślę, że tak, ponieważ wiele razy podkreśla, że wie jak ciężko jest uczniom podczas nauki zdalnej i stara się by jak najbardziej nas odciążyć i nie stresować jeszcze bardziej.
Bardzo dba. Często się pyta jak się czujemy, rozmawia z nami.
Uważam, że tak, ponieważ zachęca do rozmowy i nie krytykuje wypowiedzi
Tak , ponieważ poświęca każdej osobie tyle samo uwagi
Tak, ponieważ nie wywiera na nas presji i zachęca w dobry sposób do udziału w lekcji i bardzo przyjemnie się jej słucha. Ma do nas psychologiczne podejście.
7. Jaką ocenę wystawiłbyś/abyś swojej nauczycielce? Uzasadnij krótko.
To najciekawsze lekcje. Jak przegapiam jakąś, to jest mi przykro.
Pani zasługuje na jeszcze wyższą ocenę, po prostu nie ma jej w tej skali. Uważam tak ponieważ te lekcje są jednymi z lepiej przeprowadzanych ze wszystkich lekcji online , wykazujemy się, poszerzamy swoją wiedzę poprzez możliwość wypowiadania się oraz pokazywaniu swojej perspektywy . Takie prowadzenie przez panią lekcji pozwala zapamiętać bardzo dużo materiału z zajęć.
Ponieważ jest to ocena prosto z mojego serca. Nie nawidzę ich, jednakże jeśli muszą istnieć, to tylko niech pozostaną te celujące ;) Po prostu jest Pani bardzo dobrym człowiekiem o wielkim sercu, która spełniając swoją pasję i się realizując wychowuje młodych ludzi do życia oraz świetnie pomaga zrozumieć im język polski!
Pani jest zawsze miła i wyrozumiała, prowadzi świetne lelcje
Ponieważ bardzo duża wiedzę wynoszę z lekcji.
Moim zdaniem Pani Ania zasługuje na taką ocenę, gdyż dostrzegam u niej zamiłowanie i pasje do tego zawodu. Wszystko robi z entuzjazmem i wkłada w to serce. Uczy nas różnych perspektyw i tego, że na wszystko można spojrzeć z kilku stron. To nauczycielka z pasji, a nie z przymusu.
bo super się z panią pracuje :)
Ma Pani super pomysly!
Jak widzicie zadawałam pytania w sposób polaryzacyjny - prowokowałam wręcz do obiektywnych wypowiedzi. Odwaga jest tu pierwszym krokiem!
Sama ankieta nie wystarczy- trzeba ją przeanalizować, zastanowić się nad warsztatem swojej pracy. Poddać się autorefleksji, która pomoże nam uświadomić, co jest mocną stroną naszego warsztatu pracy, a nad czym muszę jeszcze popracować. Ankieta nie może być dla ankiety, ona ma służyć naszej pracy nad sobą! Jesteśmy tylko ludźmi, mamy prawo popełniać błędy. Oby było ich jak najwięcej na naszej drodze, bo dzięki nim stajemy się lepsi, bardziej świadomi swojej ścieżki życiowej i zawodowej.
Warto też na podstawie faktów, odkryć znaczenie naszych działań! Poniżej na podstawie wybranych faktów- wypisałam ich znaczenie dla mojej pracy!Robiąc notatki, zaczniesz dostrzegać motywy, słowa, frazy, koncepcje, które powtarzają się najczęściej. Podkreślaj je, bo one poprowadzą Cię do "dlaczego?".
Warto rozmawiać poważnie z uczniami o edukacji, nie bać się dialogu. Młodzi ludzie są dla nas wskaźnikiem, drogowskazem. Naprawdę warto posłuchać ich głosu i przytulić do serducha.
Możemy również poprosić rodziców uczniów o ewaluację naszych działań wychowawczych, możemy też dołączyć tu samoocenę ucznia. Zobaczycie, jak będzie im trudno samych siebie ocenić. To ciekawe doświadczenie! Polecam zrobić to w formie rozmowy, otwartej dyskusji na forum klasy. Wtedy zobaczymy pełniejszy obraz naszych działań.
Zakończę swój wpis cytatem z książki Simona Sineka: Ludzie nie kupują tego, co robisz, tylko dlaczego to robisz".
Anna Konarzewska
PS Inspiracja: Simon Sinek. David Mead, Peter Docker, Znajdź swoje dlaczego, OnePress.