DLACZEGO MAMY PROBLEMY Z POROZUMIEWANIEM SIĘ?
1. Zaczynamy lekcję
od wyświetlenia fragmentu filmu „Mocna kawa wcale nie jest taka zła” (do sekwencji 3.10):
2. Zadajemy pytania
uczniom o temat dzisiejszej lekcji wychowawczej na podstawie obejrzanej sceny.
3. Uczniowie mają
dobrać się w grupy. Pod uwagę biorą kolor włosów, długość włosów, fryzury.
4. Każda grupa
otrzymuje nazwę maszyny, którą muszą zbudować za pomocą rzeźby ciała, ale nie
mogą komunikować się werbalnie przy wykonywaniu zadania, a przy demonstracji na
forum, mogą wydać jedynie dźwięk maszyny.
Helikopter, traktor, koparka, dźwig,
walec.
5. Po
prezentacji omawiamy; na czym polegała trudność wykonania tego zadania? Z czym
pozostałe grupy miały problem? Co utrudniało komunikację?
6. Następnie
przeprowadzamy burzę mózgów: Co utrudnia komunikację między ludźmi?
Przykładowe
odpowiedzi: krytyka, strach przed negatywna opinią, obrażanie się, przezwiska,
etykietowanie, obawa przed brakiem akceptacji, rozkazywanie, grożenie,
moralizowanie, zbyt wiele pytań, odwracanie uwagi, zimny dystans,
wieloznaczność wypowiedzi, gusta, różne potrzeby ludzi, temperament, tematy
trudne lub sporne: polityka, religia, poglądy, wartości.
7. Do czego
prowadzi nieporozumienie między ludźmi?
Przykładowe
odpowiedzi: do kłótni, wojen, nienawiści, braku sympatii, nieprzyjemnych sytuacji,
braku akceptacji, do ośmieszenia, do absurdu, itp.
8. Fragment
filmu "Nadciąga totalny kataklizm" z Jasiem Fasolą – scena na lotnisku:
Analiza tej
sceny: na czym polega tu nieporozumienie? Analizujemy źródła zachowania Fasoli
oraz policji?
9. Steven
Reiss uważa, że źródłem nieporozumień między ludźmi są również ich potrzeby. Każdy
z nas ma inne priorytety, żyjemy po to, aby je realizować.
Przedstawiamy
młodzieży te potrzeby w tabeli, aby mogli zobaczyć, jak różnią się priorytetami ludzie :
POTRZEBY moje koleżanki/kolegi rodzica
WŁADZA
NIEZALEŻNOŚĆ
CIEKAWOŚĆ
AKCEPTACJA
PORZĄDEK
GROMADZENIE
HONOR
IDEALIZM
KONTAKTY SPOŁECZNE
RODZINA
STATUS
REWANŻ
JEDZENIE
MIŁOŚĆ
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA
SPOKÓJ
Wpisujemy obok potrzeby, czy jest dla nas ważna (W), mało ważna
(M), przeciętnie ważna (P). To samo robimy z potrzebami naszych bliskich.
Należy tu wspomnieć o SAMOUWIELBIENIU -polega ono na ty, że
każda ze stron jest przekonana, że jej styl życia jest najlepszy.
Często dochodzi na tym gruncie do nieporozumień między
ludźmi. Albo jeszcze gorzej do tyranii, czyli użycia nacisku w celu skłonienia
kogoś, aby zmienił swoje podstawowe cele czy wartości życiowe.
Popatrzmy na potrzebę gromadzenia. Oszczędzamy pieniądze. Co
myślę wtedy o sobie? Przezorny, ostrożny, przewidujący. Co myślę wówczas o
innych, którzy tego nie robią: Nieodpowiedzialny, rozrzutnik, żyje tylko
chwilą.
Działa to też w drugą stronę. Ktoś kto nie ma potrzeby
gromadzenia, oszczędzania, lubi wydawać, tak myśli o sobie: zasługuję na to,
cieszę się życiem. A co pomyśli taki człowiek o innych: skąpcy, ciułacze,
hipokryci.
Popatrzmy też na potrzebę zaspokojenia ciekawości. Co myśli o
sobie ktoś ciekawy świata: Jestem bystry, myślący, erudyta. A co myśli o
innych: Nudni, płytcy, bezmyślni, zaściankowi.
Warto zwrócić na to uwagę młodzieży. Każdy z nas ma prawo mieć inne
potrzeby i warto o tych potrzebach komunikować innym ludziom, aby wiedzieli
czego oczekujemy od nich, od życia. Powinniśmy nauczyć się, jak szanować ludzi różniących
się od nas pod wieloma względami. Dzięki tym informacjom dowiesz się jak
postrzegają cię inni ludzie, dlaczego my postrzegamy tak naszych bliskich.
10. Dzielimy
znowu klasę na grupy. Tym razem losują ulubiony kolor i w ten sposób dobierają
się w zespoły.
Zadaniem grup jest zainicjowanie
jakiejś rozmowy na wybrany przez siebie temat. Może dotyczyć życia szkoły,
ostatniego meczu, randki, czy zakupów. Jedna osoba chce dołączyć do rozmowy,
ale skutecznie jest deprecjonowana, odpychana.
Potem analizujemy uczucia tej
izolowanej od grupy osoby, odgadujemy jej potrzebę.
11. Skąd wiemy,
że ktoś nas słucha? Kiedy jest nam trudno kogoś słuchać? Kiedy jest nam trudno
z kimś rozmawiać?
12. Następnie uczniowie współpracują w parach.
Jedna osoba ma rysunek, który opisuje osobie siedzącej naprzeciwko. Po 5
minutach następuje prezentacja rysunku odwzorowanego na podstawie komunikatów
osoby opisującej obrazek. Analizujemy sytuację, wyciągamy wnioski.
Poniżej przykładowe rysunki (źródło: mac-edukacja):
13. Wspominamy
tu o modelu w komunikacji zwanym FUKO.
F- fakty
U – uczucia
K-
konsekwencja
O-
oczekiwania
Na bazie
tego modelu w grupach przeprowadzają dramę/ można w parach.
Tematy:
a)W
czytelni dwie osoby głośno rozmawiają i jedzą, co przeszkadza ci w odrobieniu
pracy domowej. Jaki komunikat wystosujesz?
b) Koleżanka
nie oddała ci pieniędzy za kosmetyki. Jak rozpoczniesz rozmowę z nią?
c) Ktoś z
klasy rozpowszechnia plotki na twój temat. Jak zareagujesz?
14. Wspominamy
też o tym, że każdy z nas ma inny temperament, na który raczej mamy znikomy
wpływ. Po prostu są to cechy, które nas identyfikują, powodują, że jesteśmy
wyjątkowi. Włączamy fragment filmu „Zwierzogród”-
Wizyta w urzędzie. Analizujemy osobowości ukryte pod postaciami zwierząt. Jak
zachowuje się leniwiec, lis i zając. Jak radzą sobie w codziennej komunikacji,
mimo różnic w osobowości.
Czego uczy nas ta scena?
15. Przedstawiamy
typy osobowości według książki Thomasa Eriksona:
Więcej na ten temat pisałam tutaj: https://bycnauczycielem.blogspot.com/search?q=temperament
16. Włączamy
jeszcze fragment filmu "Buntownik z wyboru" i omawiamy, co na nim się zadziało w związku z
komunikacją interpersonalną:
17. Kończymy
zajęcia filmem edukacyjnym:
18. Podsumowanie:
Czego dzisiaj dowiedziałam/łem się? Co mnie zaciekawiło? Na co będę zwracać
uwagę?
Anna Konarzewska