Obserwatorzy

niedziela, 1 marca 2020

Artysta w pieśni Jana Kochanowskiego

MOTYW ARTYSTY NA PODSTAWIE "PIEŚNI XXIV" JANA KOCHANOWSKIEGO ORAZ W INNYCH TEKSTACH KULTURY.



1. Na początku wprowadzamy uczniów do świata aplikacji TIK-owej, jaką jest wordArt. Wszyscy uruchamiają swoje telefony, wchodzą do aplikacji i tworzą chmury wyrazowe związane z pojęciem: ARTYSTA. Kiedy już chmurki będą gotowe, uczniowie wysyłają je na klasową grupę i wspólnie komentujemy widzenie przez nich artysty. Mogą to zadanie wykonać w parach.

U mnie wyglądało to między innymi tak:







2. Kiedy zakończymy obserwację i dyskusję na ten temat, przechodzimy do utworu Kochanowskiego "Pieśń XXIV". 

Interpretujemy wizerunek artysty, to, co mówi o sobie, w jaki sposób mówi, odnajdujemy nawiązania do filozofii antycznej, zauważamy motywy mitologiczne, sentencję non omnis moriar, horacjanizm.

3. Przypominamy sobie utwór Horacego "Wybudowałem pomnik", odszukujemy analogię i różnicę. 

4. Wyświetlamy dwa dzieła sztuki: 
a) Salvador Dali "Miękki autoportret z plasterkiem boczku" (źródło: wikipedia):


 b) Arnold Bocklin "Autoportret ze śmiercią grającą na skrzypcach" (źródło: wikipedia):



5. Omawiamy podobieństwa i różnice w związku z utworem Kochanowskiego. Analizujemy wolność artystyczną, motyw danse macabre, dystans artystyczny do siebie i świata, non omnis moriar, granice w sztuce, zauważamy konwencję surrealistyczną, itd.

6. Wyjaśniamy pojęcia: celebryta, sława, autorytet.  Do tego zadania posłużą nam zdjęcia ludzi znanym i mniej znanych (źródło: wikipedia). Podczas wyświetlania zdjęć, uczniowie rozpoznają twarze, podają nazwiska. Zauważają różnice między pojęciami: sława i celebryta. Zastanawiają się nad autorytetem. 









7. Wspólnie zastanawiamy się nad fenomenem ukazanych osób. Na pewno będą mieli problemy z rozpoznaniem Mandaryny- Marty Wiśniewskiej. Próbują wskazać dokonania tych osób,powiedzieć kilka słów o ich artyzmie, popularności.

8. Na koniec wyszukują w internecie cytaty związane z artystami, sztuką i ustosunkowują się do nich. Uzasadniają swoje zdanie. 

Anna Konarzewska

1 komentarz:

  1. Dzien dobry
    Polecam bardzo ciekawe wideo z fragmentem Pana Tadeusza opisującym nadchodzącą burzę. Wspaniała wizualizacja i muzyka świetnie uzupełniają tekst. Trzyma w napięciu!
    https://www.youtube.com/watch?v=LU7NuDXreWQ

    Także godna uwagi Inwokacja do Pana Tadeusza
    https://www.youtube.com/watch?v=6OiT0uJFCdg

    OdpowiedzUsuń