Obserwatorzy

wtorek, 17 września 2019

Romantyzm - C.K. Norwid

CO ŁĄCZY FILOZOFIĘ ŻYCIOWĄ DIOGENESA Z "PIELGRZYMEM" NORWIDA?



Poezja C.K. Norwida jest trudna w odbiorze. Postanowiłam ją ożywić. Umiejscowić w ciekawych kontekstach. Zapraszam do lektury i korzystania z mojego pomysłu. 

1. Zaczynamy od tytułu utworu Norwida "Pielgrzym". Młodzież wymienia wszystkie skojarzenia z tym słowem, synonimy, wspominamy o motywie homo viator. 
Wspominamy tu o życiu Norwida.

2. Czytamy na głos utwór. zadajemy pytania: Kim jest podmiot liryczny? Gdzie się ujawnia? Jak mówi o swoim życiu? Co jest ważne w jego życiu? Zaznaczamy tu kontrast między światem duchowym i materialnym? Co daje wolność osobie mówiącej? Co jest jego wartością? Z czym rozprawia się tu poeta? Co chciał zaznaczyć twórca "rozstrzelonymi literami" w tekście? Na co chciał zwrócić uwagę? Co myśli o świecie podmiot liryczny? 
Wyszukujemy środki stylistyczne i określamy ich funkcję w tekście.
Wykonujemy notatkę w zeszycie w formie myślografii. 

3. Następnie wspominamy o antycznym filozofie Diogenesie, który słynął z pogardy do dóbr materialnych i ponoć spał w beczce. Czytamy uczniom bajkę filozoficzną z Diogenesem w roli głównej:

"Diogenes i soczewica", M. Piquemal

Filozof grecki Diogenes, o którym mówi się, że mieszkał w beczce, jest dobrze znany ze swego absolutnego umiłowania wolności i natury. Pewnego dnia, gdy na skromną kolację jadł soczewicę, natarczywie zaczepił go Arystyp, filozof, który prowadził wygodne i dostatnie życie, ponieważ był jednym z dworzan króla. 
Arystyp rzucił mu z niejaką pogardą:
- Widzisz, gdybyś nauczył się nadskakiwać królowi, nie byłbyś zmuszony zadowalać się takimi odpadkami, jak to prostackie danie z soczewicy!
Diogenes spiorunował go wzrokiem i odpowiedział:
- Gdybyś nauczył się zadowalać soczewicą, nie musiałbyś nadskakiwać królowi! 
*
Opowiada się również, że wielki król Aleksander, pełen podziwu dla wyrzeczeń Diogenesa, złożył mu kiedyś wizytę. Diogenes, na wpół nagi, wygrzewał się na słońcu. Aleksander Wielki zbliżył się do niego i zapytał: "Czego pragniesz, a ja to dla ciebie zdobędę?".
Diogenes podniósł głowę i odpowiedział: "Przestań mi zasłaniać słońce!". 

4. Czego uczy nas ta opowieść? 

Uczy nas tego, że wolność ma swoją cenę. Aby stać się wolnym należy odrzucić przywiązanie do dóbr materialnych, ponieważ wszystko, co posiadamy, posiada nas w zamian. 

Dlaczego ludzie współcześni otaczają się dobrami materialnymi? Jakie mogą płynąć z tego niebezpieczeństwa? Jak znaleźć umiar? Z czego jesteście gotowi zrezygnować dla swojej wolności? Co powiedziałby Diogenes, gdyby zobaczył, jak żyjemy dzisiaj? Czy rzeczy, które nas otaczają nas przytłaczają, czy dają poczucie bezpieczeństwa? 

Co łączy Diogenesa z Pielgrzymem? 

5. Następnie włączamy utwór "Mój jest ten kawałek podłogi" (Mr.Zoob):


6. Interpretujemy tekst piosenki. Wyszukujemy elementy wspólne dla filozofii życiowej Diogenesa oraz "Pielgrzyma" Norwida. 
Zwracamy uwagę na bunt, indywidualizm, wolność.

7. Następnie wyświetlamy kilka przykładów minimalizmu w sztuce współczesnej. Uczniowie wypowiadają się; co czują patrząc na ten rodzaj sztuki, co o niej myślą, co wspólnego ma z Diogenesem i Pielgrzymem.


żródło: www.etsy.com


źródło: www.kulturaisztuka.pl


źródło: www.sztukawspolczesna.pl

Anna Konarzewska

1 komentarz:

  1. Przypomniało mi się jeszcze, że wiersz jest wpisany w kształt krzyża. Można go narysować uczniom. Wartości materialne, duchowe (podział według Maksa Schellera), tez można wspomnieć. Tak sobie myślę. Lekcja na pewno będzie świetna. Uwielbiam nawiązania do muzyki, tekstów popularnych raperów. Takie lekcje są im bardziej bliskie.

    OdpowiedzUsuń