Obserwatorzy

czwartek, 17 stycznia 2019

O JĘZYKU MIŁOŚCI...
 
 
JAK ROZWIJAĆ WARTOŚĆ LUDZKIEJ ŻYCZLIWOŚCI?

Ostatnio stworzyłam na blogu wpis o tym, jak rozmawiać z młodzieżą o nienawiści. 
Wiele wpisów na mojej stronie dotyczy agresji, tolerancji, życzliwości, akceptacji siebie. Wystarczy przeszukać archiwum bloga. To były moje priorytety od zawsze w edukacji młodych ludzi. Widzę też, że nauczyciele potrzebują innowacyjnych pomysłów na ugryzienie tych tematów, więc pozwólcie, że nie poprzestanę na tym, co już utworzyłam.
Dziś jednak chcę Wam zaprezentować lekcję wychowawczą o języku miłości. 

Wszystkim polecam także "Głaskologię", bo zacząć musimy najpierw od siebie, aby coś zmienić. Pisałam o tym tutaj: https://bycnauczycielem.blogspot.com/2018/10/jak-gaskac-ludzi-woko-nas-przeczytaam.html 

1. Lekcję zaczynamy burzą mózgów wokół pojęć: życzliwość, dobroć, miłość... Jak mają się te pojęcia we współczesnym świecie? 

2. Czytamy wspólnie wiersz Edwarda Stachury "Introit":
 
Chodź, człowieku, coś ci powiem
Chodźcie wszystkie stany
Kolorowi, czarni, biali
Chodźcie zwłaszcza wy, ludkowie
Przez na oścież bramy
Dla wszystkich starczy miejsca
Pod wielkim dachem nieba
Rozsiądźcie się na drogach
Na łąkach, na rozłogach
Na polach, błoniach i wygonach
W blasku słońca, w cieniu chmur
Rozsiądźcie się na niżu
Rozsiądźcie się na wyżu
Rozsiądźcie się na płaskowyżu
W blasku słońca, cieniu chmur
Dla wszystkich starczy miejsca
Pod wielkim dachem nieba
Na ziemi, którą ja i ty też
Zamieniliśmy w morze łez

3. Interpretujemy utwór: Do kogo zwraca się podmiot liryczny? W jakim celu? Jaki jest stosunek podmiotu do świata? W jakim celu przywołuje różne rasy i miejsca? Jak podmiot widzi świat? Jaką lekcję powinniśmy wyciągnąć z tego utworu?

4. Następnie włączamy film krótkometrażowy "The Short Story of a Fox and a Mouse":


5. Dyskutujemy wspólnie nad przedstawioną w filmie sytuacją, podkreślając istnienie w świecie dobra i zła. Co kryje się w historii tych zwierząt? Kogo symbolizuje lis, myszka i sowy? Co dzieje się w trakcie akcji? Która sytuacja sprawiła, że lis przestał być wrogiem naturalnym myszki? Czego uczy nas ta historia? (można nauczyć się żyć ponad wszelkimi podziałami, że pochodzenie, urodzenie, kim jesteśmy nie ma znaczenia, trzeba sobie pomagać, służyć sobie, być życzliwym, wszelkie spory można wygrać współpracując ze sobą...).

6. Interpretujemy obraz Rafała Olbińskiego "Recepta na życzliwość":

 
7. Czytamy wiersz Tadeusza Różewicza "List do ludożerców":

Kochani ludożercy
nie patrzcie wilkiem
na człowieka
który pyta o wolne miejsce
w przedziale kolejowym
zrozumcie
inni ludzie też mają
dwie nogi i siedzenie
kochani ludożercy
poczekajcie chwilę
nie depczcie słabszych
nie zgrzytajcie zębami
zrozumcie
ludzi jest dużo będzie jeszcze
więcej więc posuńcie się trochę
ustąpcie
kochani ludożercy
nie wykupujcie wszystkich
świec sznurowadeł i makaronu
nie mówcie odwróceni tyłem:
ja mnie mój moje
mój żołądek mój włos
mój odcisk moje spodnie
moja żona moje dzieci
moje zdanie
Kochani ludożercy
Nie zjadajmy się Dobrze
bo nie zmartwychwstaniemy
Naprawdę 

8. W grupach pracujemy nad tym, jak można okazywać sobie życzliwość na co dzień na podstawie wiersza Różewicza oraz własnych doświadczeń.

(np. nie należy lekceważyć drugiego człowieka, należy nauczyć się też ustępować, nie można myśleć tylko o sobie, mówimy sobie dzień dobry, uśmiechając się do siebie, pomagając, komplementując, doceniając się, dziękując, reakcja na krzywdę, rozmowa, dobre intencje).

9. Włączamy piosenkę Johna Lennona "Imagine":

  
Wyobraź sobie, że nie ma Nieba
To proste, gdy spróbujesz
Nie ma Piekła pod nami
Nad nami tylko niebo

Wyobraź sobie wszystkich ludzi
Żyjących po dziś dzień
Aha-ah

Wyobraź sobie, że nie ma krajów
Nie jest to trudne
Nie ma powodu do zabijania lub poświęcania życia
I religii również

Wyobraź sobie wszystkich ludzi
Żyjących w pokoju
Yoohoo-ooh

Może powiesz, że jestem marzycielem
Lecz nie jestem jedynym
Mam nadzieję, że pewnego dnia do nas dołączysz
I świat stanie się jednością

Wyobraź sobie, że nie ma majątków
Jestem ciekaw, czy możesz
Nie ma chciwości i głodu
A ludzie są wspólnotą

Wyobraź sobie wszystkich ludzi
Dzielących ze sobą cały świat
Yoohoo-ooh

Może powiesz, że jestem marzycielem
Lecz nie jestem jedynym
Mam nadzieję, że pewnego dnia do nas dołączysz
I świat stanie się jednością

10. Za pomocą kart DIXIT interpretujemy słowa piosenki. Dyskutujemy. Czy świat wykreowany przez artystę jest utopią? Uzasadnij. Co musimy zrobić, jako ludzie, żeby uczynić świat lepszym?

11. Dzielimy klasę na grupy:

I grupa - Jak stać się życzliwym? Kilka wskazówek, rad. (np. uśmiechaj się do innych, zaakceptuj siebie, doceń to, co masz, pomagaj, dawaj, mów miłe słowa innym, itp.).

II grupa - Uzasadnij, że życzliwość to coś więcej niż postawa, to filozofia życia. (np. daje równowagę życiową, dzięki niej stajesz się lepszym człowiekiem, dajesz wzór innym, doceniasz ludzi i siebie, ...)

III grupa - Uzasadnij, dlaczego życzliwość jest ważna w codziennym życiu. (np. jest terapią dla ludzi, łagodzi reakcje, koi smutek, uczy łagodności, empatii...)

IV grupa - Uzasadnij, dlaczego życzliwość jest językiem miłości. (np. światu potrzebne są gesty dobroci, miłe słowa i czyny, to współodczuwanie, daje dobrą atmosferę, itp.)

11.  Na forum omawiamy wyniki pracy w grupach i krótko podsumowujemy temat lekcji. 

Anna Konarzewska 

1 komentarz: