Obserwatorzy

poniedziałek, 24 września 2018

POJEDYNEK WIESZCZÓW...


Uczniowie często pytają mnie o przyczyny konfliktu między dwoma najsłynniejszymi wieszczami romantycznymi: Adamem Mickiewiczem i Juliuszem Słowackim. 
Żeby nie wykładać im kawy na ławę, angażuję całą klasę w interaktywną dyskusję tych poetów.

Wszyscy przed przeprowadzeniem debaty mają za zadanie zapoznać się z biogramami  obu twórców. Następnie młodzież przygotowuje transparenty, plakaty agitujące swoich ulubieńców.

Wyznaczam ucznia prowadzącego spotkanie wieszczów, który ma za zadanie stawianie pytań poetom, moderowanie dyskusji oraz włączanie widzów (czyli pozostałych uczniów) w konfrontację.

Dwie osoby chętne wchodzą w role: Adama i Juliusza. Ci uczniowie musieli rzetelnie przygotować się do debaty, szczególnie pod kątem:  swojego dzieciństwa, nauki, relacji z rodziną, sławy, pracy, perypetii życiowych, wspólnych spotkań, śmierci, podróży, przyjaciół, spotkań na emigracji, twórczości, improwizacji podczas kolacji w domu Januszkiewiczów w 1840 roku, udziału w walkach powstańczych, emocji, przyczyn konfliktu.

Na koniec podsumowujemy gorącą dyskusję, odpowiadając wspólnie na pytanie: Co zyskała literatura i kultura dzięki twórczości Mickiewicza i Słowackiego?

Muszę przyznać, że przeprowadziłam tę lekcję w swoich trzech klasach drugich liceum i mogę śmiało rzec, że ta forma zajęć wciągnęła wszystkich w dyskusję, nawet tych najbardziej opornych, ale przede wszystkim zainteresowała młodych ludzi. 

Anna Konarzewska

Poniżej prezentuję zdjęcia z lekcji (za zgodą uczniów):







Powodzenia!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz