Obserwatorzy

poniedziałek, 18 grudnia 2017

ROMANTYZM W GRZE, CZYLI BĘDZIE GORRRĄCO...

#powtórzenie



Czasami brakuje nam pomysłu na niestandardowe powtórki. Chcemy, żeby uczniowie zapamiętali jak najwięcej wiadomości na sprawdzian czy pracę klasową.
Uważam, że nauczyciel szczególnie na takich lekcjach powinien być tylko koordynatorem zajęć, a uczniowie powinni działać, aby przyswoić, posegregować lub powtórzyć materiał.
Dziś podam moje dwie sprawdzone metody na romantyzm, ale podobną taktykę możemy zastosować, podsumowując inne epoki. Młodzież wówczas sama uczy się od siebie oraz w działaniu.

PIERWSZA METODA- SZYBKI QUIZ:
Prowadzimy lekcję w formie prostego quiz'u. Dzielimy uczniów w klasie na pary. Każda grupa wymyśla zestaw 6 zadań z epoki romantyzmu, na które musi odpowiedzieć para wyznaczona przez nauczyciela. Pytania czy zadania mogą dotyczyć lektur, problematyki utworów, bohaterów literackich, motywów, stylistyki, itd. Zadania mogą być otwarte, zamknięte lub dramowe. Warunkiem jest, że układający pytania, muszą sami znać odpowiedzi na swój zestaw.
Tu dodatkową motywacją dla uczniów są oceny. Pary, które bezbłędnie odpowiedzą, otrzymują oceny celujące za aktywność, bardzo dobre za pięć odpowiedzi itd. Nie wstawiamy złych ocen!
Każdy uczeń w ten sposób aktywnie spędzi czas na lekcjach! Uwierzcie, nawet ci najbardziej oporni będą pracować! Każdy lubi przecież dobre oceny i rywalizację!



DRUGA METODA- GORĄCY ZIEMNIAK/ WOREK:
Na pewno znacie grę GORĄCY ZIEMNIAK. Ja ją trochę zmodyfikowałam. Możemy potrzebne gadżety wykorzystać z tej gry lub zrobić swoje. Potrzebna będzie klepsydra odmierzająca czas, stoper, budzik, cokolwiek. Zestaw zadań na paskach z romantyzmu i gorący woreczek (ziemniak).
Siadamy z uczniami w kole. Na środku kładziemy koszyk z pytaniami z romantyzmu. Omawiamy zasady: Każdy w kole losuje zgodnie ze wskazówkami zegara jeden pasek z pytaniem. Trzyma w ręku gorącego ziemniaka (może być to woreczek z gryką w środku, piłeczka). Zegar odmierza czas. Możemy ustawić czas na wykonanie kilku poleceń,np. 5 min. Uczniowie odpowiadają na wylosowane pytania, trzymając worek w dłoni. Muszą szybko odpowiadać, ponieważ ziemniak- worek parzy. Czas ucieka. Po poprawnej odpowiedzi rzucają worek do kolejnej osoby. Kiedy budzik zadzwoni, ziemniak oparzy tego, który nie zdążył odpowiedzieć na pytanie, nie pozbywając się tym samym ziemniaka. Ta osoba odpada z gry.
Rundy powtarzamy. Każda trwa 5 min., aby dozować uczniom emocje podczas konkurencji. Wygrywają te osoby, które przeszły wszystkie rundy do zakończenia lekcji.
Jeśli uczeń nie zna odpowiedzi może raz użyć koła ratunkowego (czerwona kartka), następnym razem odpada z gry, a pytanie przechodzi na kolejnego gracza.
Powodzenia!

Oto mój zestaw pytań. Pamiętajcie, że tniemy polecenia/zadania w paseczki. Można zrobić też karty. Powodzenia!



1.      Termin, którym określa się spotkanie z Bogiem. Prorocza wizja, tajemnica, olśnienie…

2.       Przewaga intuicji, wiary  nad rozumem to inaczej…..

3.      Która książka rozpoczęła dobę romantyzmu w Europie? Stała się na tyle modna, że ludzie celowo nieszczęśliwie się zakochiwali i popełniali liczne samobójstwa?

4.      Który utwór rozpoczął dobę romantyzmu w Polsce?

5.      Podaj datę rozpoczęcia romantyzmu w Polsce.

6.      Podaj datę kończącą romantyzm w Polsce.

7.      Podaj  nazwisko kompozytora romantycznego.

8.      Kto z romantycznych poetów związany był z działalnością Filomatów i Filaretów?

9.      „Bez serc, bez ducha to szkieletów ludu… młodości dodaj mi skrzydeł…”- z jakiego utworu pochodzą te słowa?

10.   Co jest głównym tematem „Ody do młodości” Mickiewicza?

11.   Termin ten oznacza ideę poświęcenia się dla ogółu, bunt. wzorem jest postać mitologiczna.

12.  Który bohater romantyczny jest naśladowcą Prometeusza?

13.   „Słuchaj , dzieweczko! Ona nie słucha. To dzień biały, to miasteczko, nie ma przy tobie żywego ducha…”- z jakiego utworu pochodzą te słowa?

14.   Gatunek utworu, w którym przenika się świat duchów i realny, motywem głównym jest wina i kara, mieszają się w nim różne rodzaje literackie: liryka, epika i dramat.

15.  Która ballada jest poetyckim manifestem polskiego romantyzmu?

16.   Józio i Rózia to bohaterowie którego utworu?

17.   Ból istnienia to inaczej….

18.   Wymień bohatera, który odczuwał weltschmerz.

19.   „Kobieto, puchu marny! Ty wietrzna istoto!”- kto wypowiedział te słowa?

20.   Popełnia samobójstwo z powodu miłości kilkakrotnie, błąka się po świecie- to jego kara. O kim mowa?

21.  Gustaw i Ksiądz z 4 cz. Dziadów reprezentują 2 różne postawy życiowe. Jakie?

22.   Co to za gatunek poetycki, składa się z 4 strof, 2 pierwsze są 4-wersowe, a 2 kolejne 3-wersowe.

23.  Gdzie występuje podmiot liryczny, który jest wędrowcem, podróżuje, tęskni za ojczyzną, czuje się osamotniony?

24.   Jak nazywamy środek stylistyczny, który oddaje smak, zapach, słuch, dotyk?

25.  Inaczej wyraz dźwiękonaśladowczy?

26.   Wymień dwa popularne krajobrazy romantyczne?

27.   „Smutno mi, Boże…”- to refren, którego utworu?

28.   Poeta, który umarł w zapomnieniu. Jest poezja jest dziś ceniona, ale bardzo trudna w interpretacji.

29.   Jak nazywamy rodzaj malarstwa i literatury, które ukazują sceny bitewne?

30.   W którym romantycznym utworze występują nawiązania do antyku?

31.   W którym utworze Polska została nazwana niewolnicą oraz „pawiem i papugą narodów”?

32.   Jak określamy człowieka, który ulega obcym trendom?

33.   W którym utworze występuje kosmopolityzm?

34.   Jak nazywamy bohatera, którego psychika, charakter zmienia się w trakcie akcji utworu?

35.   Wymień bohatera romantycznego, który przechodzi przemianę.

36.   Podczas zaborów zsyłano tam Polaków.

37.   Na ile części podzielony jest dramat „Dziady”?

38.   W której części Dziadów występuje Konrad?

39.   W której części Dziadów występuje Widmo Złego Pana?

40.   Która część Dziadów mówi o nieszczęśliwej miłości?

41.   W której części Dziadów przedstawione zostało męczeństwo Polaków?

42.   Termin oznaczający cierpienia, męki to….

43.   Jak nazywa się prawa ręka cara w 3 cz. Dziadów?

44.   Jakie siły nadprzyrodzone występują w Dziadach?

45.   Kto chciał „rządu dusz”?

46.   Oczekiwanie na wielką przemianę, która ma nadejść po katastrofie i będzie dziełem Mesjasza to inaczej…..

47.   Wywożono w nich ludzi na Sybir…

48.   „Nasz naród jest jak lawa…” – kto wypowiedział te słowa w Dziadach?

49.   Podróżował na chmurze?

50.   Wzorował się w swoich działaniach na Winkielrieda…

51.   Zakochał się w Laurze?

52.   Czy motyw przemiany z romantycznego kochanka w bojownika o wolność był popularny w romantyzmie?

53.   Wypchnięto go przez okno, aby upozorować samobójstwo…

54.   Stary sługa, opiekował się Kordianem?

55.   Wcielenie szatana, odwiedza Kordiana w szpitalu, pokazując dwóch wariatów…

56.   Hasło spiskowców w „Kordianie”?

57.   Kompozycja dramatu „Kordian” jest zamknięta czy otwarta?

58.   Kto torturuje Senatora podczas snu?

59.   Jak będzie miał na imię wybawca narodu według wizji Księdza Piotra?

60.   Jakim gatunkiem literackim są Dziady?

61.   Jakiem gatunkiem literackim jest Pan Tadeusz?

62.   Kto jest bohaterem zbiorowym w Panu Tadeuszu?

63.   Bezpośredni zwrot do adresata to …?

64.   Rozpoczyna epopeję, to uroczysty wstęp…

65.   Jak miał na imię Żyd z Pana Tadeusza?

66.   Kim jest ksiądz Robak dla Sędziego?

67.   Był klucznikiem u Stolnika Horeszki…

68.   Pseudonim Jacka Soplicy to…?

69.   Długie, rozbudowane porównanie to….?

70.    Był synem Jacka Soplicy…

71.   Kim była starsza dama, która zakochała się w Tadeuszu?

72.   Kogo oblazły mrówki w lesie w Panu Tadeuszu?

73.   O co kłócili się Rejent i Asesor?

74.   Córką Stolnika Horeszki była…?

75.   Utwór ten powstał z osobistych przeżyć nieszczęśliwej miłości Adama Mickiewicza do Maryli Wereszczakówny?

76.   To miejsce w Panu Tadeuszu jest symbolem polskich tradycji.

77.   Jaką melodię wygrywał kurantowy zegar w Soplicowie?

78.   Co było przyczyną sporu między Hrabią a Sędzią?

79.   Był romantykiem, kosmopolitą, artystą w Panu Tadeuszu.

80.   Na czyją pomoc liczyli Polacy pod zaborami?

81.   Jak miała na imię żona Jacka Soplicy?

82.   Imię wnuczki Stolnika Horeszki?

83.   „Lecz zaklinam, niech żywi nie tracą nadziei (…) a kiedy trzeba na śmierć idą po kolei, jak kamienie przez Boga rzucane na szaniec…” – czyje to słowa?

84.   Czy Jackowi została podana czarna polewka?

85.   Kto nie był dobrym strzelcem w Panu Tadeuszu?

86.   Kto jest głównym bohaterem Pana Tadeusza?

87.   Z kim kłócił się Mickiewicz?

88.   Którą grupę społeczną krytykuje Mickiewicz w 3 cz. Dziadów?

89.   Czy Mickiewicz walczył w powstaniach?

90.   Oniryzm to inaczej…


5 komentarzy:

  1. Bardzo fajne pytania, dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  2. Wykonałaś kawał dobrej roboty...super������

    OdpowiedzUsuń
  3. postawmy się teraz w roli ucznia, który musi znaleźć odpowiedzi na te wszystkie pytania <3 bardzo dziękuję za solidną dawkę depresji <333333

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zgadzam się z pani opinią. Przeprowadzałam taką lekcję kilkukrotnie. Uczniowie nie dostają depresji, wręcz przeciwnie- są zaangażowani i ciekawi. Napisałam, że nie wstawiamy złych ocen, a poza tym przed powtórką otrzymują zawsze materiał, który będziemy omawiać. To lekcja - gra. U mnie się sprawdza, a kto ma inne zdanie, ten nie musi w taki sposób angażować uczniów. Są też inne metody.

      Usuń
  4. Bardziej chodzi o znalezienie odpowiezi na te pytania. Ile czasu i trudu trzeba sobie zadać. Na niektóre ciężko znaleźć dosadną odpowiedź. Gdyby były tu na blogu odpowiedzi do tych pytań, byłoby o wiele łatwiej, bo uczeń przećwiczyłby pytania z odpowiedziami nie tracąc czasu na szukanie tego po internecie. Nie chodzi tu o lenistwo, bo bycie uczniem nie ogranicza się do zadań z j.polskiego, jest wiele innych przedmiotów które trzeba ogarnąć równocześnie. Skoro to zabawa, to niech będzie czymś przyjemnym. No bo lepiej by się grało tylko na to kto ile zapamiętał, niż to kto jaką odpowiedź znalazł. Ale to tylko moja opinia.

    OdpowiedzUsuń